måndag 29 maj 2017

Tematrio - Kroppen

Mina måndagsrutiner blev omkullkastade direkt på morgonen när jag vaknade strax före 05.00 när maken stängde dörren efter sig när han åkte till jobbet.  Inte gick det att somna om heller, så efter ett tag gav jag upp och gick upp för att ta dagens första mugg te. Självklart bev jag helt enkelt genomtrött efter några timmar och blev tvungen att lägga mig, och då gick det minsann att somna. Så jag sov ett par timmar på förmiddagen och så var den dan förstörd. När man sover ett par timmar på det där sättet på förmiddagen så är man sen helt luddig och suddig i huvudet resten av dagen och får ingenting gjort så allt jag hade tänkt att göra idag får vänta till imorgon.

Men en sak som ska göras idag är Lyrans Tematrio som handlar om kroppen. Hon uppmanar

Berätta om tre olika böcker där kroppen och/eller kroppslighet spelar en stor roll!

-------------

Jag hittade direkt tre bland mina lästa böcker. De var nog så lätta att hitta eftersom alla tre handlar om svåra sjukdomar i och/eller svåra skador på kroppen och alla de tre böckerna har berört mig väldigt djupt. (titeln ärr länkad till recensionen och där finns mer info om boken.





Ända in i märgen av Annika Taesler
Om Annika Taesler som blir helkroppsförlamad efter ett fall från en häst.












Felbehandlad ung man i sina bästa år av Kim Andersson& Sara Sandbacka
Om Kim Andersson som blev svårt handikappad (miste väldigt många av kroppsfunktionerna) på grund av felbehandling.









I kroppen min av Kristian Gidlund
 Om författarens cancer i kroppen och hans resa mot döden. Så tung att läsa att jag klarade helt enkelt inte av att läsa uppföljaren.


7 kommentarer:

  1. Säkert bra böcker, men de känns väldigt tunga.

    SvaraRadera
  2. lyssnat på Kristian, inte velat läsa, tupplur kan vara skönt

    SvaraRadera
  3. Oj, lite ångestladdad trio idag!

    SvaraRadera
  4. kan inte heller sova på dagen. tunglästa böcker. ibland undviker jag sådana

    SvaraRadera
  5. Ger perspektiv på livet att läsa sådana böcker.

    SvaraRadera
  6. Gidlund skrev bra men oj det var en tung bok, instämmer.

    SvaraRadera