onsdag 24 maj 2017

Recension: Slaktaren i Highgate av Tony Parsons

Titel: Slaktaren i Highgate
Serie: Max Wolfe, del 2
Författare: Tony Parsons
Format: Inbunden
Antal sidor: 317
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"På nyårsdagen hittas en familj brutat mördad i sin villa i ett välbevakat bostadsområde i norra London. Men en familjemedlem saknas - det yngsta barnet.

Mordvapnet visar sig vara en pistol som används för att bedöva djur före slakt. Detta leder kriminalinspektören Max Wolfe till en dammig hörna tillägnad seriemördaren Slaktaren i Scotland Yards ökända museum tillägnat seriemördare.

Men Slaktaren har avtjänat sitt straff och är nu gammal och dödssjuk. Kan han verkligen vara inblandad, eller är dådet en grotesk hyllning genomförd av en beundrare? Och var finns det försvunna barnet? I Max Wolfes jakt på svaren upptäcker han att även de lyckligaste familjer har mörka hemligheter..."

---------------------------

Jag läste första delen i den här serien för ca två år sen och gillade då den boken, och speciellt kriminalinspektör Max Wolfe, och såg fram emot att läsa fler böcker om honom. Och nu är det då dags!

Visst är de första scenerna i berättelsen både våldsamma och blodiga men ändå känner jag inte att det blir något frossande i blodiga och äckliga detaljer. 
Precis som med Murder Bag så tycker jag att det är skönt att för en gångs skull träffa på en kriminalkommissarie som inte är en mer eller mindre alkoholiserad slusk. Att han sedan är ensamstående far med en normal relation med sin dotter får mig ännu mer positivt inställd till honom. Inte heller i den här boken träffar jag på någon som jag verkligen, instinktivt tycker illa om, personerna i boken är inte svart-vita utan är som folk är mest, mer nyanserade och inte rakt av god eller ond.

Berättelsen är spännande och det är lätt att hänga med i svängarna när Max Wolfe letar efter förövaren och självklart sitter jag och försöker jag gissa mig till vad som egentligen hänt. Trots att jag började ana vad som låg bakom så var det inte riktigt så lätt som jag trodde, slutet var ändå lite av en överraskning.

Slaktaren i Highgate är lättläst, spännande och den är svår att släppa när man väl börjat läsa.Nu har jag alltså läst två böcker om kriminalinspektör Max Wolfe och jag är definitivt sugen på mer!



Min recension av första delen i serien

Murder Bag


Tack Bokfabriken för rec.exet!




Slaktaren i Highgate finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


1 kommentar: