måndag 8 maj 2017

Tematrio - flickor

Usch vad det har varit kallt idag, det har ju t o m snöat! Nu får vädergudarna ge sig! Det är maj nu och då ska det vara grönt på marken, lagom med sol och det ska börja bli varmare ute. Istället för att äntligen kunna gå ut och njuta så får man sitta inne och huttra. Känns nästan lite löjligt att behöva gå omkring med tjocka byxor, tofflor och dubbla tröjor när det är maj.

Nu är det i alla fall dags för Lyrans Tematrio. Temat idag är flickor och Lyran uppmanar

Berätta om tre bra romaner som handlar om flickor!

-------------

Jag trodde att det skulle vara svårt att hitta tre böcker jag läst om flickor, men det visade sig vara lättare än jag trott (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)






Det växte ett träd i Brooklyn av Betty Smith
Om Francie som bor i Brooklyn i början på 1900-talet















Flickan i glastornet av Elizabeth Fremantle
Om Lady Arabella Tudor som var brorsdotter till drottningen av Skottland och därmed en av de första i tronföljden.















Unga kvinnor av Louisa May Alcott
Om systrarna Meg, Jo, Beth och Amy













8 kommentarer:

  1. Alcott funderade jag på, Brooklyn är verkligen fin.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag brukar säga att september-april är långkalsongmånaderna men i år har jag bett om förlängning att få behålla understället någon vecka till... Fremantle låter intressant!

    SvaraRadera
  3. Roligt att du tog med "Little Women", jag tänkte inte på den men det är en fin klassiker!

    SvaraRadera
  4. Little Women passar ju bra till temat!

    SvaraRadera
  5. Inte läst, men tack för tre intressanta tips! :)

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av böckerna men är intresserad av alla tre.

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
  8. Flickan i glastornet står i min hylla och väntar på sin tur =)

    SvaraRadera