måndag 22 maj 2017

Recension: Skuggsida av Belinda Bauer

Titel: Skuggsida
Serie: Exmoor-trilogin, del 2
Författare:Belinda Bauer
Format: Pocket
Antal sidor: 382
Förlag: Modernista förlag

"Skulle du veta att det var en mördare du hade framför dig om du såg honom i ögonen?
Shipcott är ett samhälle med stark sammanhållning, dr ingen främling förblir obemärkt. Byns polis Jonas Holly blir därför i dubbel mening chockad när en äldre kvinna hittas mördad i sin säng. Hur kan någon ha tagit sig in och mördat henne utan att lämna några spår efter sig?
När utredningen övertas av en påstridig kriminalinspektör känner sig Holly snar åsidosatt. Ska hans första mordutredning vara över innan den ens hunnit börja? Och som om det inte vore nog anklagar någon i byn honom för att tragedin har inträffat.
När sedan ännu en skör människa blir mördad övergår smädelserna i allvarliga hot. Förblindad av sin växande paranoia, av oro för sin handikappade fru, och av den evinnerligt fallande snön, startar Jonas Holly sin egen desperata jakt på mördaren.
Men hoten uppgör inte - det gör inte heller morden..."

---------------------

Jag har inte läst något av den här författaren tidigare men eftersom jag hört en del positivt om hennes böcker och den här fanns med på utbudet på bokrean så köpte jag den. Det var ju perfekt tillfälle att prova på om böckerna skulle passa för mig.

Min fantasi går igång direkt när det första som sker händer i någons hem eller i grannskapet, det känna verkligen som ett intrång i ens personliga säkerhet och jag blir direkt lite nojig om jag sitter och läser på kvällen och ska kolla så ytterdörren är låst, gardinerna fördragna (vi bor vid en skog) osv.

Stämningen i boken är så mörk och dyster som det kan bli i en liten by när det är mörkt och kallt och när man vet att en mördare rör sig i omgivningen och när man vet att det kan vara någon man känner och har känt länge. För mig är ju själva stämningen det jag läser väldigt viktig och här har författaren lyckats väldigt väl.

Tempot är ganska långsamt och mycket av tyngdpunkten ligger på Jonas Hollys relation med sin handikappade hustru Lucy och allt vad det för med sig. Av personerna i berättelsen kunde jag gott ha klarat mig utan kriminalinspektör Marvel - honom upplevde jag enbart som störande.

Under den sista fjärdedelen började jag ana hur det hela låg till, ändå blev slutet lite överraskande och jag kände nog att det blev lite frågetecken kvar som jag gärna hade velat få svar på innan jag hade läst klart boken.

Jag är inte så där jätteimponerad av den hä boken, den är helt OK att läsa men inte på något sätt speciell. Men bara en bok säger ingenting så jag måste nog läsa minst en bok till av den här författaren innan jag vet om hennes böcker passar mig eller inte.



Skuggsida finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok





1 kommentar:

  1. Den här tycker jag har varit den svagaste av hennes böcker, hittills, så chansen är stor att du hittar en bättre nästa gång :)

    SvaraRadera