måndag 22 maj 2017

Tematrio - Mammor

Idag gick jag upp riktigt tidigt! Brorsan skulle iväg till jobbet så han väckte mig före 06.00 på morgonen för att jag skulle låsa ytterdörren efter honom. Tanken var att jag sen skulle lägga mig igen och sova lite till, men så blev det inte. Istället släppte jag ut pojkarna och satt och drack te och läste. Och det vet man ju sen hur det slutar. Jovisst, jag somnade i soffan nu på kvällen. Men nu när jag kommit upp ur soffan är det dags för Lyrans Tematrio. Idag handlar den om mammor

Berätta om tre minnesvärda mammor ur litteraturen!

-----------------

Det här var riktigt svårt, jag verkar inte läsa den typen av litteratur där det förekommer speciellt många mammor. Men jag lyckade skrapa ihop tre (titel är länkad till recensionen och där finns mer info om boken) ganska olika mammor





Ellen: en roman om livet, kärleken och demens av Christina Kellberg
Ellen är författarens egen mamma och det här är berättelsen om hennes liv och hur hon senare i livet drabbas av Alzheimer. En arbetsam och kärleksfull mamma som tog hand om sin familj












Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson
Anna Månsdotter, en av huvudpersonerna i Yngsjömordet, är nog en mamma som de flesta känner till och hon var inte trevlig, vare sig som person eller som mamma









Var du än är av Jax Miller
Freedom Oliver är en mycket speciell mamma och när hennes barn råkar illa ut är hon beredd till vad som helst för att rädda dem, dvs hon är en riktig tigermamma.






7 kommentarer:

  1. Tre sinsemellan väldigt olika mammor!

    SvaraRadera
  2. Mammor är ju inget annat än kvinnor som råkat få barn, de är lika olika som de var som individer innan mammaskapet...

    SvaraRadera
  3. Christina Kellbergs bok om Ellen får jag lust att läsa. Yngsjömordet känner jag till. har sommarstuga i Yngsjö dessutom. men jag har inte läst den här boken

    SvaraRadera
  4. Roligt att du tar upp "Ellen" - som var författarinnans svärmor, inte mamma, om vi ska vara petiga!

    SvaraRadera
  5. Den som var i mitten har jag läst men inte de andra två men känner igen dem.

    SvaraRadera
  6. Ja huga! Anna Månsdotter var bra läskig. Hoppas det blir fler (än två) sådana svenska mord-böcker av Caroline Eriksson.

    SvaraRadera