torsdag 6 oktober 2016

Ända in i märgen av Annika Taesler

Titel: Ända in i märgen
Författare: Annika Taesler
Format: Inbunden
Antal sidor: 306
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"Annika har just bytt akademikerkarriären mot att bli dressyrryttare i ett av Sveriges främsta elitstall - när hon faller av hästen.

Efter att ha varit medvetslös i veckor vaknar hon upp helkroppsförlamad, utan egen förmåga att andas och utan att kunna tala.

Ända in i märgen är den sanna berättelsen om att drabbas av det som många betraktar som sin allra värsta mardröm, om att kunna acceptera ödet och ta makten över en kropp som helt slutat lyda - om att kunna gifta sig och bli mamma."


---------------------

En del böcker känner man direkt att man bara måste läsa, och Ända in i märgen är precis en sådan. Redan baksidestexten sa mig att jag nog skulle beröras väldigt djupt av den här berättelsen och en bok som jag misstänker kommer att röra om bland mina känslor kan jag inte motstå. Och jag visste också direkt att den här boken skulle bli enormt svår att skriva om, och det kan jag skriva under på nu när jag ska försöka få ner mina tankar och funderingar.

Jag tror att väldigt många människor som i vuxen ålder råkar ut för så svåra skador att de blir handikappade  drabbas av och blir frustrerade över mycket av det som Annika Taesler berättar om. Att t o m viss sjukvårdspersonal, som man skulle förvänta sig vara positivt inställda till att man verkligen vill utvecklas och inte vill låta ens handikapp hindra en, envisas med att försöka i princip hindra en med uttalanden av typen " Du kan ju inte längre göra allt du kunnat tidigare för nu är du handikappad". Att Annika ändå orkade med och fortsatte försöka ska hon ha all heder för, i Sverige måste man vara fruktansvärt frisk och stark för att orka vara sjuk. Det finns många änglar inom sjukvården och rehabiliteringen, men tyvärr finns det också alltför många som är helt motsatsen.

Det finns också en hel del missuppfattningar och förutfattade meningar när det gäller skador ute i samhället utanför sjukvården. När man som handikappad kommer ut från den "skyddade verkstad" som sjukhus och rehabilitering ändå är, så blir man chockad över hur folk beter sig ibland i kontakten med handikappade. Antingen så är man försiktig i överkant eller så väljer man att ignorera personen i fråga.

Jag är enormt imponerad över hur Annika Taesler lämnar ut sig själv och sitt liv genom att skriva den här boken. Och jag tycker att många borde läsa Ända in i märgen och kanske få en insikt i att handikapp inte är en identitet och att det finns ett liv även efter svåra skador.



Tack Bookmark förlag för rec.exet!



Ända in i märgen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig i det du skriver och hoppas att den når en bred publik för att skapa lite insikt. De scener som nästan har levt kvar mest hos mig är de som involverar färdtjänsten och busschauffören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller Färdtjänsten har nog de flesta handikappade fått vara med om nånting liknande.

      Radera