måndag 24 oktober 2016

Tematrio - Höga berg och djupa dalar

Veckan har börjat ganska bra och jag har idag hunnit med nästan allt jag hade tänkt mig (men självklart inte allt) och nu återstår måndagens stående inslag, nämligen Lyrans Tematrio. Lyran har blivit inspirerad av boken hon läser just nu och därför blir temat den här gången Höga berg och djupa dagar. Hon uppmanar

Berätta om romaner eller andra texter som innehåller höga berg och djupa dalar! Temat kan tolkas både bokstavligt och bildligt.

-----------------------
Verkligen inte ett lätt tema! Efter att ha tagit min vanliga kvällsvila i soffan, är jag smådimmig i hjärnan, men tre böcker ska jag ju kunna hitta. OBS! Titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken.






Flykten över Himalaya av Maria Blumencron
Riktigt höga berg












Skönhetsskolan i Kabul av Deborah Rodriguez
Här är det både hög berg och djup dal (Kabul ligger högt upp i bergen intill Khyberpasset, i en av dalarna vid Kabulfloden)











Gift med en beduin av Marguerite van Geldermalsen
Ännu fler berg. Huvudpersonen bor i en grotta uthuggen i en bergsvägg.







Vilken tur att det bara behövdes tre! Fler hade jag nog haft svårt att hitta, i alla fall om man tar temat bokstavligt.












9 kommentarer:

  1. spännande bergsböcker. skulle kunna läsa dem alla

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag är oerhört förtjust i Khaled Hosseinis böcker, kanske Skönhetsskolan i Kabul kan vara något för mig.

    SvaraRadera
  3. Fyndigt du lyckades få ihop denna trio!

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon i din trio, men jag känner i alla fall igen dem :)

    SvaraRadera
  5. Stilig trio! Det finns många intressanta böcker om Afghanistan, om det bara kunde blir fred och frihet där skulle jag så gärna resa dit.

    SvaraRadera
  6. Flykten över Himalaya lät intressant (gillar Bra Böckers serie ”En sann historia”), får kolla om den finns på biblioteket. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
  7. Ingen jag läst. Skönhetsskolan i Kabul låter väldigt intressant. Jag vill veta mer om Afghanistan.

    SvaraRadera
  8. Spännande val! Tack för din trio :-)

    SvaraRadera