tisdag 4 oktober 2016

Top Ten Tuesday - Skurkar

Jag hade ett par nätter som jag inte sov speciellt mycket, mest för att det antingen var för varmt inne (när maken får börja elda i braskaminen går han ofta i början lite till överdrift) eller för att jag inte lyckades "jobba" mig trött så jag hade alldeles för mycket energi och skulle egentligen inte ens ha velat lägga mig, men man måste ju sova lite i alla fall. Inatt har jag däremot sovit som en stock och det har fört med sig att jag är alldeles luddig i hjärnan och har svårt att vakna.  Så jag ska försöka komma igång med den här tisdagens Top Ten Tuesday. Idag är temat skurkar och det var  väl inte direkt ett favoritämne för mig, men jag får ta och försöka få ihop några i alla fall

All About The Villains -- I don't think we've done a villains topic since back in November 2010 so let's revisit: top ten favorite/most compelling villains in books, top ten of the most vile villains/bad guys in books, top ten villains I secretly (or not so secretly) love, favorite tv villains, favorite comic book villains, ten "villains" of contemporary lit.

---------------
För att jag ska få ihop några så får jag ta en blandning av bokliga skurkar och skurkar från TV/film och det får bli en uppräkning av skurkar rakt av...

1. Moriarty i Sherlock Holmes
2. Christopher Silverbielke i  Butler & Öhrlunds serie om Jacob Colt
3. Lord Voldemort i Harry Potter-serien
4. Magnus i Anna Karolinas serie om Amanda Paller
5. Blofeld i James Bond (i filmerna men också i t ex boken From Russia with Love/Agent 007 ser rött)
6. Lady de Winter i De tre musketörerna av Alexandre Dumas
7. Doktor Solomon i Barn nr 8 av Kim van Alkemade
8. Vilhelm Erikson i Kakelugnsmordet av Lars Ohlson
9. Pablo Escobar i Killing Pablo Escobar av Mark Bowden

Det får nog räcka med de här för min del, kommer inte på någon att ha som nummer tio.


3 kommentarer:

  1. jag kom inte på en enda skurk så jag står över idag. Moriarty och Voldemart känner jag till och faktiskt Silverbielke också

    SvaraRadera
  2. Moriarty och Voldemort har fått förekommit på mina listor. Jag gjorde det här ämnet under en freebie för ett tag sedan.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte det var svårt den här veckan, jag glömmer ofta bort skurkarna :)

    SvaraRadera