söndag 30 oktober 2016

En väktares bekännelser av Elin Säfström

Titel: En väktares bekännelser
Författare: Elin Säfström
Format: Danskt band
Antal sidor: 283
Förlag: Gilla böcker/Lilla Piratförlaget
Recensionsexemplar

Jag heter Tilda Modigh och är femton år - och väktare.
Och då menar jag inte en sådan som står i basker i tunnelbanan och tar hand om fyllon och stökiga ungdomar på lördagskvällarna - min uppgift är att se till att Stockholms tomtar, troll och andra så kallade sagoväsen uppför sig och inte blir upptäckta av människor. Inte mitt drömjobb precis.

I vanliga fall delar jag ansvaret med mormor, men hon är på ett uppdrag i Norrland, så nu hänger allt på mig. Och inte nog med att skolans källare blivit invaderad av jordvättar, nu går det dessutom rykten om häxor och svart trolldom på stan. Tyvärr är det jag som förväntas hantera allt detta, men jag har ärligt talat ingen aning om hur det ska gå till.

Och jag får inte berätta om det här för någon. Inte för min bästis. Inte för min mamma, som antagligen inte hade brytt sig ändå. Och verkligen inte för Hakim, som har världens mest förödande bruna ögon, och knappt vet att jag existerar.

Men det är bara att bita ihop och ta itu med jobbet. För någon måste göra det.

--------------------------
Jag har lovat mig själv att försöka läsa mer fantasy, men det har inte riktigt blivit av, fantasyböcker är inte nånting jag väljer naturligt. När författaren tog kontakt och frågade om jag kunde läsa hennes bok så var det alltså ett perfekt tillfälle för mig att ta itu med en bok ur den genrén.
Det som ofta får mig att välja bort fantasy är när det handlar om vampyrer, zombies och liknande eller när handlingen är förlagd till en värld som är alltför olik den verkliga världen. Men i En väktares bekännelser skulle det vara tomtar, troll, häxor och älvor och handlingen skulle utspela sig i Stockholm, så jag kände direkt att boken skulle passa mig. Sagoväsen är ju någonting jag på sätt och vis är uppväxt med.

Berättelsen roar ända från första början och jag läser småskrattande vidare. Jag tycker författaren har lyckats väldigt bra med att måla upp en bild (för att inte tala om deras namn) av hur de olika karaktärerna är, att jag verkligen ser dem framför mig. T ex Grummegänget är ju helt obetalbara!

Tilde tycker jag mycket om och det är hög igenkänningsfaktor där - jag kommer mer än väl hur det var när man var 15 och förtjust i någon. Hur man slog nästan knut på sig själv för att inte göra något "pinsamt" vilket självklart resulterade i att man gjorde eller sa något ännu pinsammare. Och för Tilda som väktare är det ju oundvikligt att hon hamnar i udda situationer där hon beter sig lite udda, i alla fall för dem som inte ser det hon ser.

En väktares bekännelser är en otroligt charmig och rolig berättelse som är lätt- och snabbläst och vansinnigt underhållande. Och den passar inte bara ungdomar utan den här boken är perfekt för den som vill prova på lite fantasy men inte är intresserad av vampyrer, varulvar eller alltför påhittade världar. Och jag skulle inte ha något emot att få läsa lite mer om Tilda Modigh och hennes jobb som väktare!
Tack Elin Säfström för rec.exet!



En väktares bekännelser finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band
Bokus Danskt band
CDON Danskt band


4 kommentarer:

  1. Visst är den charmig och rolig :) Jag skulle heller inte ha något emot att läsa mer om Tilda.

    SvaraRadera
  2. Tack för alla fina ord! Och visst kommer det en uppföljare. Jag håller precis på att avsluta den.

    SvaraRadera
  3. Åh den här vill jag läsa!! :)

    SvaraRadera