måndag 17 oktober 2016

Ritual av Mo Hayder

Titel: Ritual
Serie: Jack Caffery, del 3/Walking Man, del 1
Författare: Mo Hayder
Format: Pocket
Antal sidor: 406
Förlag: Modernista


"Tre meter under vattenytan i Bristols hamn sluter polisdykaren Flea Marley sina fingrar om en avhuggen människohand. Dagen därpå återfinns även den andra handen - också den avhuggen - och omständigheterna tyder på att offret fortfarande var vid liv när händerna avlägsnades.
Kommissarie Jack Caffery, nyligen inflyttad från London, får i uppdrag att utreda fallet. Sökandet efter offret leder honom och Flea till de mörkaste delarna av Bristol, en undre värld av drogmissbruk och misär där en uråldrig ondska tycks ha vaknat till liv. Samtidigt hemsöks Flea av minnet av sina föräldrars tragiska död io en dykolycka två år tidigare."

-------------------

Som sängläsning vill jag gärna ha lättlästa deckare/krim/thriller/spänning som jag kan lite grann "slöläsa" x antal sidor innan jag somnar och som jag inte har några svårigheter att lägga ifrån mig när klockan blir för mycket. Mardrömmen är ju böcker som man inte kan lägga ifrån sig utan helt enkelt måste läsa till slut på en gång, så sådana böcker vill jag inte läsa i sängen. Och jag gillar emellanåt att läsa riktigt blodiga och våldsamma böcker med seriemördare och dylikt. Jag är inte mycket för skräck så det här är väl min version av det. Jag har läst några av Mo Hayders böcker tidigare och de passar perfekt till min beskrivning av "sängläsning".

Som vanligt är det rätt så läskiga beskrivningar av brottsoffer och/eller de delar som hittas och en del beskrivningar är sådana att jag automatiskt får en del obehagliga bilder innanför ögonlocken och får till och med äckliga känsloförnimmelser i händerna. Kan tala om direkt att jag absolut inte skulle klara av att dyka efter döda kroppar i sjöar eller hav.

Jag är fortfarande lite tveksam när det gäller Jack Caffery, Flea däremot kan nog bli ganska bra när man väl lär känna henne bättre. Den vandrande mannen däremot tycker jag att författaren gott kunde ha hoppat över.

Det här är en ganska spännande berättelse med en del rätt så morbida inslag och med inslag av afrikansk folktro, magi osv. Jag kommer definitivt att skaffa fler av Mo Hayders böcker att ha som sängläsning, de passar perfekt för mig.



Mina recensioner av andra böcker av Mo Hayder

Tokyo
Fågelmannen



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Mo Hayders websida


Ritual finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket


2 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen hennes böcker :)

    SvaraRadera
  2. Jag har planer på att ta med Mo Hayder i min boktolva nästa år, så hon blir läst någon gång.

    SvaraRadera