fredag 13 maj 2016

Bokbloggsjerka 13-16 maj

Idag gick jag upp riktigt tidigt och har sen dess hunnit pyssla med allt möjligt förutom att dricka te och läsa. Och så tänkte jag att det skulle passa bra att delta i Annikas Bokbloggsjerka när jag nu, för en gångs skull, är i gång tidigt. Frågan idag lyder:

Veckans fråga kommer från Siri :
Av böckerna i din bokhyllan, vilken titel beskriver dig bäst?

-----------------

Det här var svårare än vad jag först trodde. När jag lite snabbt kikade igenom de lättast åtkomliga hyllorna så tyckte jag att det fanns hur många titlar som helst att välja mellan. Men vid närmare eftertanke insåg jag att urvalet inte alls var så stort.

Nu har jag enbart gått efter titeln, inte innehållet, eftersom jag inte läst den ena av de här böckerna. Mitt val föll på de här två.


Good Girl av Mary Kubica
Jag har en svår släng av "Duktig flicka"-syndromet och som grädde på moset är jag också högpresterande, vilket gör att jag har en tendens att kräva alldeles för mycket av mig själv och jobba på tills jag stupar










Dit vägen leder av Rita Simu
Det som händer, händer och det är bara att göra det bästa av situationen är mitt tankesätt och det har gjort mitt liv både händelserikt och jag har hunnit med mycket. Ibland har det varit jobbigt jobbigt, men även det har sina positiva sidor, man får mycket erfarenhet och klarar av att hantera det mesta som dyker upp i ens väg.








23 kommentarer:

  1. Intressanta val av titlar. Hade jag haft dem i min bokhylla hade jag också tagit med dem i min bokselfie. Allt måste göras perfekt, från att baka tårtor till att skriva akademiska texter. Tycker man dessutom att väldigt mycket är väldigt intressant och roligt, som när man lever efter "Dit vägen leder", då är nog risken stor att man hamnar nära den där välkända väggen.

    SvaraRadera
  2. Så kul, förresten, med dina widgets "i köket" och "i sängen". Jag har också en bok som jag läser i sängen, en bok vid köksbordet och även en i väskan, som jag läser när jag väntar på att hämta barnen vid olika aktiviteter.

    SvaraRadera
  3. Good girl är nog dessvärre en vanlig åkomma. Jag har fått lära mig ett nytt uttryck, "good enough". Något som tydligen ska gälla i mitt yrke (utvecklare), men det är svårt som attan :)

    SvaraRadera
  4. Bra val. Jag är också väldigt perfektionistisk och vill vara "duktig" jämt. Vet inte om det är bra eller dåligt... :P Dit vägen leder är en bra attityd. :)

    SvaraRadera
  5. Good Girl skulle jag också kunna ha tagit om jag haft den i hyllan... Den andra boken lät positivare :)

    SvaraRadera
  6. Good girl är en riktigt bra bok, den ska du absolut läsa.

    SvaraRadera
  7. kan en som Good girl vara nöjd med Dit vägen leder? Good girl brukar vilja ha kontroll

    SvaraRadera
  8. Det där duktig flicka-syndromet känner nog många igen sig i. Jag gör det definitivt. Det är svårt att låta bli att ta på sig saker.

    SvaraRadera
  9. Good girl kan passa bra på mig också tyvärr.

    SvaraRadera
  10. Good girl skulle stämma in på mig också! :)

    SvaraRadera
  11. Båda titlarna indikerar att livet kan bli rätt jobbigt ibland. Det är inte lätt att få till balans alla gånger.
    Jag tycker att jag blivit bättre på att inte vara en Good Girl. Åtminstone på vissa områden. Men som storasyster till två yngre syskon blev jag nog en duktig flicka tidigt.

    SvaraRadera
  12. Det var väl bra titlar.

    SvaraRadera
  13. Good Girl passar väldigt väl in på mig också.

    SvaraRadera
  14. En good girl är jag också från och till. Det sitter liksom i hela livet.

    SvaraRadera
  15. Men visst var det väl svårt! Inte bara titeln skulle passa utan personen i handlingen också ...

    SvaraRadera
  16. Good girl kan vara en svår åkomma..

    SvaraRadera
  17. Intressanta titlar. Good Girl gillade jag. :)

    SvaraRadera
  18. Good Girl försöker man leva upp till lite för ofta :)

    SvaraRadera