onsdag 25 maj 2016

White Line Fever

Titel: White Line Fever
Författare: Lemmy Kilmister/Janizz Garza
Format: Pocket
Antal sidor: 266
Förlag: Pocketförlaget

"Här berättar den evige basisten och sångaren i världens mest legendariska rockband Motörhead, om ett liv fyllt av rock´n´roll, droger och brudar. Lemmy Kilmister har gjort allt för att leva ut rockmyten till hundra procent med sitt extrema leverne. I denna självbiografi berättar han med mycket humor om hejdlöst roliga anekdoter från rockens värld, om musikrörelsen i England och hur hårdrocken växte fram under sjuttiotalet. Men självklart också hur han grundade världens coolaste och bullrigaste rockband. Det här är historien om myten och legenden Lemmy Kilmister!"
---------------------------------



När Lemmy Kilmister dog i december 2015 kände jag direkt att jag måste läsa om hans bok. Men en person till, nämligen min bror, kände samma sak och det var han som hade boken just då så jag fick lov att vänta på min tur. Bror min överlämnade boken för ca en vecka sedan så nu var det äntligen dags.

Första gången sträckläste jag den här boken över en natt och när min man steg upp på morgonen hittade han mig i soffan där jag läste och skrattade så tårarna sprutade.
En stor del av boken består såklart av redogörelser för olika gig och vilka han spelade med osv, men insprängt lite här och var finns små anekdoter från de åren han berättar om och det är de anekdoterna som är den stora behållningen med den här boken.

Lemmy och hans bandmedlemmar och kompisar levde rock´n´roll-livet, dvs det var droger, alkohol och sex  i mängder. Och självklart hade många av anekdoterna med det att göra. Man blir ganska förundrad över det faktum att Lemmy och många andra av gamla tiders rockstjärnor (Ozzy Osbourne, Keith Richards osv osv) hållit sig vid liv så länge som de gjort men de lär ju vara färdigt balsamerade inifrån och ut att nästan ingenting som är farligt för vanliga människor, biter på dem. Det är nästan ödets ironi att Lemmy dog av en aggressiv form av prostatacancer och inte av en överdos el liknande.

Den är boken är ett måste för alla Motörhead- och Lemmy-fans och för den som är intresserad av att läsa om en av de "legendariska" rockstjärnorna. Och har du läst Ozzy Osbournes "Jag är Ozzy" och gillat den så lär du tycka om den här också.




Det kan vara väldigt svårt att få tag på den svenska utgåvan av boken, möjligtvis att man kan hitta den på Bokbörsen om man har tur.

Den engelska utgåvan finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/Pocket
Bokus Häftad/Pocket
CDON Pocket







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar