onsdag 11 maj 2016

Springpojken

Titel: Springpojken
Serie: Morden i Hudiksvall, del 2
Författare: Gabriella Ullberg Westin
Format: Inbunden
Antal sidor: 398
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Dagen efter studenten hittas artonåriga Tindra Edvinsson Knivskuren till döds på utsiktsplatsen Köpmanberget. Mordet påminner om ett fall för tjugo år sedan då en ung kvinna försvann spårlöst från sin studentfest.

Kriminalinspektör Johan Rokka kopplas in på mordet. Men det väcker plågsamma minnen till liv - den försvunna kvinnan var hans ungdomskärlek Fanny - och parallellt med utredningen börjar han nysta i det gamla fallet. Snart kommer Rokka i kontakt med den grovt kriminella världen och plötsligt står han återigen öga mot öga med en person han helst av allt velat glömma. Hur långt ska han behöva gå för att lämna sitt tidigare liv bakom sig för gott?"

------------------------

Jag läste första delen, Ensamfjäril, i serien Morden i Hudiksvall och tyckte den var bra så det var en självklarhet att också läsa nästa del.

Jag tycker fortfarande mycket om Johan Rokka och i den här boken får man veta ännu mer om hans bakgrund och det gör det ännu lättare att skapa sig en bild av honom. På något sätt känns han trygg och mysig, en sådan person som man automatiskt får förtroende för. Att han har ett "förflutet" som kanske inte riktigt är vad jag förväntade mig är bara positivt, det gör honom faktiskt ännu mer sympatisk i mina ögon.

Handlingen den här gången är något tuffare och erotiken har fått stryka på foten lite grann. Men även i den här boken ingår erotiken som en naturlig del i handlingen och det är nog mycket därför jag kan acceptera blandningen av deckare och erotik.Det finns några oväntade vändningar i berättelsen och det är alltid välkommet, blir en berättelse alltför förutsägbar så ledsnar man ganska fort.

Boken är lättläst,har ett bra tempo och är spännande så det är lätt att glömma bort sig och bara fortsätta att läsa, trots att man borde gå och lägga sig, för att få reda på hur det hela kommer att sluta.

Jag tycker väldigt mycket om den här boken och ser fram emot fler delar i den här serien. Och jag hoppas att nästa del i sådana fall kommer snart!

Tack till HarperCollins Nordic för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Gabriella Ullberg Westins blogg

Min recension av del ett i serien

Ensamfjäril


Springpojken finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok





2 kommentarer:

  1. Vann ju den här boken förra veckan, men känner mig lite tveksam till den erotisk delen. Speciellt som jag ju inte har läst första delen, vilket jag ju så klart borde.

    SvaraRadera
  2. Tack för de fina orden :-)

    SvaraRadera