måndag 23 maj 2016

Prio ett

Titel: Prio ett
Serie: Jana Berzelius, del 3
Författare: Emelie Schepp
Format: Inbunden
Antal sidor: 355
Förlag: Wahlström & Widstrand
Recensionsexemplar


"En tidig morgon i mars hittas en kvinna svårt sargad i sin lägenhet i Norrköping. Först på plats är ambulanssjuksköterskan Philip Engström som gör allt för att rädda hennes liv. Då ytterligare ett offer hittas går den ohyggliga sanningen upp för honom och han är tillbaka där allt en gång började.
När åklagare Jana Berzelius kopplas in som förundersökningsledare börjar även hon se ett obehagligt mönster. Och det som först såg ut som ett enstaka vansinnesdåd växer snabbt till någonting betydligt större.
Vem ligger bakom de fruktansvärda morden?
Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander är Jana fast besluten att ta reda på sanningen. Samtidigt blir hon uppsökt av en person från sitt förflutna, en person som tvingar henne att gå långt utanför lagens gränser."

----------------------

Prio ett är tredje delen i Emelie Schepps serie om åklagare Jana Berzelius. Jag har läst de två första delarna och tyckte de var väldigt bra så det var en självklarhet att fortsätta följa serien.

Det är samma hisnande tempo i den här boken som i de två andra så man rycks med ända från första sidan. Det är också väldigt många trådar att följa, såpass många att jag emellanåt undrar hur och om författaren ska få ihop det till slut. Ingen fara, det får hon, alla frågetecken får svar. Men jag tycker att det blev helt enkelt lite rörigt emellanåt och jag kände att jag nog hade behövt ett papper vid sidan om där jag kunde rita upp de olika spåren så jag lätt kunde följa var och en.

Jag tycker fortfarande om huvudpersonen Jana Berzelius och även om hon i Prio ett inte har en riktigt lika framträdande roll som i de två andra böckerna så är det henne jag tittar efter hela tiden. Och det är nog bara en fördel, nu måste jag ju definitivt fortsätta läsa serien för att få reda på mer om henne.

Jag har mina personliga hatobjekt, eller rättare sagt hatord, och jag är medveten om att jag då hakar upp mig på smådetaljer, men just det här har jag nyligen stött på i en annan bok och det var nog mycket därför som jag hakade upp mig på det här också. Det heter klädkammare!! Dvs ett helt rum där man förvarar kläder. Jag kanske är gammaldags i mitt ordval men jag kommer nog aldrig att vänja mig vid att någon använder walk in closet om en klädkammare. Det känns onödigt att använda ett engelskt ord när det finns ett fullt användbart på svenska. Men, som sagt, det här är nånting personligt för mig och de flesta läsare lär nog inte ens märka eller reagera på det.

Prio ett är en välskriven, fartfylld och spännande kriminalroman som jag tycker mycket om och jag kommer definitivt att fortsätta läsa den här serien för att se hur det går för åklagare Jana Berzelius och vad mer som döljer sig innanför skalet på henne.
Vill du läsa böcker som man fastnar direkt för så ska du definitivt läsa Emelie Schepps serie om åklagare Jana Berzelius!





Mina recensioner av de föregående delarna av serien

Märkta för livet
Vita spår



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Emelie Schepps websida


Tack till Kultpr för rec.exet!





Prio ett finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar