onsdag 4 maj 2016

Veckoutmaning - karaktärer i utkanten



Vilket härligt väder det är! Det är ju så skönt att kunna ha dörren öppen hela dan utan att behöva frysa häcken av sig. Jag tror jag kommer att tillbringa en stor del av dagen ute. Men lite tid måste jag ändå tillbringa framför datorn och det får bli nu med att delta i Kulturkollos veckoutmaning. Den här veckan lyder utmaningen

Veckans utmaning går ut på att lista minnesvärda karaktärer som lever/har levt/levt fiktivt i utkanten. Du kan inkludera såväl verkliga som påhittade karaktärer. Det kan handla om såväl grupper som individer och det kan handla om såväl frivillig och ofrivillig utanförskap. 

-----------

Det finns några som jag direkt kommer att tänka på (OBS! Titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)



Blodsbröder av Ernst Haffner
Här är det hemlösa ungdomar/barn som verkligen lever i samhällets utkanter och det är både frivilligt och ofrivilligt. Ungdomarna har rymt från barnhem/uppfostringsanstalter där tillvaron var ganska vedervärdig och utanför dessa institutioner är gängen nästan enda sättet att överleva. Så ungdomarna har att välja mellan pest och kolera...











En av oss av Åsne Seierstad
Anders Behring Breivik hamnade redan från början utanför och trots att han gjorde många försök att passa in så lyckades han aldrig. Och hur det gick i slutänden vet vi ju.






4 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dem. Känner mig inte riktigt redo att läsa något om Breivik och vet inte om jag någonsin vill.

    SvaraRadera
  2. Ja, nog är Breivik en person som hamnat utanför.

    SvaraRadera
  3. Breivik är ett otroligt bra exempel. Skrämmande men bra.

    SvaraRadera
  4. Breivik tänkte jag inte på men han är ju ett praktexempel på ett icke självvalt utanförskap som gick helt åt fanders.

    SvaraRadera