onsdag 18 maj 2016

Spåren vi lämnar efter oss

Titel: Spåren vi lämnar efter oss
Serie: Ett fall för Erlagruppen, del 1
Författare: Pernilla Ericson
Format: Inbunden
Antal sidor: 351
Förlag: Harper Collins Nordic
Recensionsexemplar

"Brutala kvinnoöverfall sker längs med gröna tunnelbanelinjen och skräcken sprider sig i Stockholm. Samtidigt som polisen Liv Kaspi tvingas ta ledigt i väntan på en internutredning rekryteras hon till ett litet privatteam, Erlagruppen, med uppdraget att lösa fallen. Sökandet leder dem in i nätets mörkaste vrår och förövarnas metod för att hitta sina offer visar sig vara djävulskt välplanerad. Våldet eskalerar och när kvinnor börjar försvinna spårlöst förstår Erlagruppen att det handlar om en kamp mot klockan. Det är bara en tidsfråga innan Gröna linjen-männen inser att någon är dem på spåren..."

-------------------

Den här boken dök upp i brevlådan som en överraskning. Jag är väldigt förtjust i överraskningar så det var perfekt för mig. Spåren vi lämnar efter oss är Pernilla Ericsons debutroman och den första delen i en planerad serie om Erlagruppen

När det gäller deckare, kriminal- och spänningsromaner är det som att så fort någon skriver något annorlunda och fräscht som slår igenom så ska sen väldigt många skriva sin version enligt det "nya" konceptet. Och det som först var fräscht, spännande och annorlunda är helt plötsligt nånting som man stöter på i var och varannan bok. Därför blir jag verkligen glad när jag får läsa en bok av en författare som inte använder samma koncept som alla andra, utan vågar gå sin egen väg. Ännu gladare blir jag när den som vågar gå emot strömmen är debutant, det bådar gott för framtiden och kommande böcker.

Nej, det här är inte ett helt nytt koncept, men å andra sidan är det nog nästan omöjligt att hitta något helt nytt.Grunden med det här teamet som ska lösa brott påminner mig lite om en del amerikanska kriminalserier på TV och det är helt OK, det fungerar för mig.

Personerna i teamet är, som sig bör, tre personer med olika yrken och erfarenhet och olika personligheter. Jag får en första inblick här hur Edith, Liv, Rickard och Aminah fungerar och vad de har för roll i gruppen. I första delen i en serie förväntar jag mig inte att kunna lära känna karaktärerna utan och innan, bara jag får en aning om vad som rör sig i huvudet på dem så är jag nöjd.

Att man i boken tar upp det här med hur mycket info folk lägger ut på nätet om sig själva och sina göranden är lite intressant för det är nånting som jag faktiskt reagerar på nästan dagligen. Själv är väldigt noga med hur mycket (eller rättare sagt lite) jag lämnar ut på nätet både om mig som person och om vad jag gör.

Handlingen är spännande med mycket action och det gör att jag sitter som klistrad vid boken och kan inte sluta läsa. Spåren vi lämnar efter oss är lättläst och väldigt underhållande. Jag ser fram emot nästa del, för jag vill fortsätta följa serien om Erlagruppen.




Tack till HarperCollins Nordic för rec.exet!


Spåren vi lämnar efter oss finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok

4 kommentarer:

  1. Köp alltid böckerna på Bokbörsen. Alltid billigaste böckerna.

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag måste ha denna :)

    SvaraRadera
  3. Kul att du också tyckte om den! :)

    SvaraRadera