lördag 7 maj 2016

Det var hennes fel

Titel: Det var hennes fel
Författare: Kalle Segerbäck
Format: Inbunden
Antal sidor: 286
Förlag: Hoi förlag
Recensionsexemplar

"Aron Karlssons liv kretsar kring en sak: Säkerhet. Som självskyddsinstruktör utbildar han väktare, militärer, poliser och civila. Ändå är han inte beredd när Lovisa kommer till träningslokalen. Hennes närmast fanatiska intresse för Arons kunskaper är oöverträffad.

När Arons och Lovisas världar kolliderar sker något. Medan Aron kämpar för att bygga ett tryggt och säkert liv, verkar Lovisa vara på väg att göra det motsatta. Aron blir nyfiken, men Lovisa är hemlighetsfull. Ju mer de ses, desto svårare blir det för Aron att hålla en professionell distans.

När Lovisa plötsligt försvinner lämnas Aron med få ledtrådar. Vem var hon och vad drev henne? Är hon fortfarande i livet? Motvilligt möter Aron den värld han en gång valde att lämna. En sjabbig, falsk och kall värld."

----------------------
Jag läste Kalle Segerbäcks debutroman, Intervju med en seriemördare, och trots en del invändningar så tyckte jag den var väldigt bra. När nu nästa roman kom så var det självklart för mig att läsa den för att se om den här var lika bra som den förra boken.

Boken har en intressant handling och det händer något hela tiden vilket gör att jag som läsare drivs vidare. Att det också finns en del "hemligheter" med  t ex Lovisa får mig också att läsa vidare för att få svar längre fram.

Jag tycker mycket om Aron ända från början, han är den typen av människa (lugn och trygg) som man gärna vill ha på sin sida. Lovisa är raka motsatsen men det jag tycker om med henne är att hon är så stark, hon är definitivt ingen bimbo. Att hon sen är lite väl impulsiv och inte alltid tänker igenom det hon planerar att göra ingår på något sätt i hennes personlighet. De här två personerna balanserar varandra och passar ihop väldigt bra.

Handlingen är, som sagt, intressant och spännande. Till vissa delar, speciellt i slutet, är den också ganska våldsam och brutal. Det rätt så hemska slutet är tyvärr inte riktigt trovärdigt även om jag faktiskt tror att jag förstår varför den ska var såsom den är. Men den som har svårt för våld ska nog låta bli att läsa i alla fall slutet.

Jag gillade Segerbäcks första roman och var nyfiken på nästa. Nu är den alltså här och den är bra!

Tack till Hoi förlag för rec.exet!

Min recension av Segerbäcks första roman

Intervju med en seriemördare



Det var hennes fel finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar