söndag 1 maj 2016

Så nära barfota

Titel: Så nära barfota
Författare: Marie Hedegård
Format: Inbunden
Antal sidor: 280
Förlag: Lindelöws Bokförlag
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar

"Ellen sover alltid med trosorna på. Hon vill inte att hennes man tar i henne längre. Som nygifta flyttade de in i radhuslängan. Nu är båda barnen utflyttade och omställningen är smärtsam för Ellen. Mannen fortsätter oberörd med sina fritidsintressen medan Ellen känner sig vilsen. Hennes väninna Cathrine, som inte har några barn, lyckas få med Ellen på en spahelg. Utanför hemmet finns både lockelser och lindring men hemkomsten blir bara smärtsam för Ellen.

En dag får hon ett mejl från sin väninna Lana, som förälskat sig i en afrikansk man och flyttat till hans hemby i Ghana. I brevet står det: "Kom hit och hälsa på!" Ellen känner att hon inte har något att förlora. Hon köper en flygbiljett och tar steget ut i det okända."

----------------
Så nära barfota är Marie Hedegårds debutroman.När jag fick förfrågan från författaren var jag först tveksam till att ta emot boken eftersom jag var osäker på när och/eller om jag skulle hinna med att läsa den. Men ämnet var såpass intressant att jag inte kunde motstå frestelsen. Och så var det ju faktiskt en sak till som gjorde boken oemotståndlig för mig - det är en debutroman...

En av de saker som fascinerade mig ända från början var att den här boken handlade om en medelålders kvinna och det är inte ofta som medelålders kvinnor får vara huvudpersonen i en roman. Jag tycker väldigt mycket om Ellen och känner på ett sätt igen hennes känslor. Hon och jag är egentligen varandras motsatser men jag har tillräckligt många bekanta som på ett eller annat sätt hamnat i den där sortens situationer för att jag inte ska känna igen mycket.. Oavsett om man har barn eller inte är kraven oerhört stora på kvinnor idag och det är alldeles för lätt att man tappar bort sig själv på vägen och bara siktar på att tillfredsställa andras behov och glömmer bort sina egna. Och till slut går många "in i väggen"... Det man då kan hoppas på är att de också hittar en väg ut som Ellen gjorde.
Jag tycker väldigt mycket om den här boken och ser fram emot fler böcker av den här författaren.

Tack till Marie Hedegård Och Lindelöws Bokförlag för rec.exet!


Mer info om författaren och hennes bok finns på Marie Hedegårds blogg 


Så nära barfota finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar