tisdag 17 maj 2016

Top Ten Tuesday- Böcker jag skaffade av en slump

Idag är en sån dag då jag egentligen bara skulle vilja sätta mig ner och måla, med små pauser med tedrickning och läsning. Vet inte om det är vädret (småkvalmigt och fuktigt) som gör det men idag saknar jag verkligen inspiration att t ex skriva recensioner. Men jag känner att jag måste så att det inte börjar bildas en hög igen. Och för att komma igång lite så tänkte jag börja med dagens Top Ten Tuesday . Idag ska det listas böcker man skaffat av en slump

Ten Books I Picked Up On A Whim (however you decide to interpret that (bought or read or something else) -- I know most people read based on recommendation but we want to know those books you picked up without really hearing about or knowing much about!)

-----------------

Den här listan blev lite svårare att göra för mig än vad jag från början hade trott. Det är nämligen så att jag fortfarande nog köper uppemot 90% av mina böcker för att jag helt enkelt fastnar för baksidestexten, dvs jag struntar helt i om jag känner igen författarnamnet eller ens någonsin hört talas om boken. De där 10% planerade inköp är sen nästa del i någon serie jag vill fortsätta med och böcker där jag känner igen författarnamnet eller känner igen titeln från någon blogg eller dylikt.  Så mitt problem är snarare att det finns ett överflöd att välja mellan. Så för att begränsa urvalet lite så plockade jag ihop tio som jag läst. Böckerna är inte listade efter någon inbördes ordning och titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken. 

1. En grym död av Jonathan Hayes
2. Snöjungfrun av Leena Lehtolainen
3. Flodens dotter av Hong Ying 
4. Lämna inga spår av Hannah Nyala
5. Mitt liv som förrädare av Zarah Ghahramani & Robert Hillman
6. I det fördolda av Jan-Sverre Syvertsen
7. Flickan som vävde sidenmattor av Anita Amirrezvani
8. Kathy Knight av Sandra Lee
9. Apelsinflickan av Lena Kallenberg
10. Sekten av Meg Gardiner




4 kommentarer:

  1. Jag är så sugen på Leena Lehtolainens böcker, men jag vill ju läsa serier i ordning och de tre första delarna är tydligen inte översatta till svenska. Än. Hoppas de blir det :)

    SvaraRadera
  2. Det är ju ofta de där böckerna man plockar upp spontant som gör att man hittar nya favoriter :)

    SvaraRadera
  3. Inte läst någon av dessa, men jag blir lite nyfiken på Snöjungfrun.

    SvaraRadera
  4. Flera böcker på din lista som jag vill läsa :)

    SvaraRadera