tisdag 17 maj 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 20

Just nu fryser jag riktigt ordentligt av någon anledning och funderar faktiskt på allvar att lägga mig och ta en tupplur. Bara tanken på att lägga mig under ett varmt täcke ett tag känns otroligt lockande. Men så kom jag ju på att jag ju glömt att delta i Veckans bokbloggsfråga som anordnas av Barnboksbloggen. Så det måste åtgärdas innan det är dags för en liten paus. Den här gången är frågan:

Hur har du organiserat dina bokhyllor? Efter tema, efter ämne, efter format, efter färg, efter författare, eller… 

----------------


Det korta svaret: Det gör jag egentligen inte... Jag organiserar alltså inte i bokhyllorna. För mig är det en del av tjusningen när jag ska leta rätt på nästa bok att läsa, att jag kan plocka bland böckerna och ibland dyker det upp små "överraskningar", dvs böcker jag nästan glömt att jag har.

Det långa svaret: Trots att jag egentligen inte organiserar i själva bokhyllorna så finns en viss organisation ändå, men den hänger på vilka böcker som finns var. Vi har bokhyllor i varje rum, inklusive hall och jag har ganska bra koll på vilken typ av böcker det ska vara i de olika hyllorna. Tyvärr har jag inte bilder på alla bokhyllorna, men jag tar de jag har och resten får vara utan bild




Vardagsrum = Inbundet/Kartonnage, klassiker, favoriter, signerade exemplar (om en pocket är signerad så hamnar den också här), fackböcker










Hall bokhylla 1 = Pocket
















Hall bokhylla 2 = Pocket + några äldre inbundna













Gästrum = Skänkeshylla, dvs lästa böcker, blandat alla format
Mitt rum = Engelska, finska + veterinärböcker och illerböcker
Min makes rum = hans böcker (mest krig, andra världskriget, teknik)
Kök: Kokböcker och trädgårdsböcker








11 kommentarer:

  1. Sorterar också lite så, efter böckernas typ.

    SvaraRadera
  2. älskar hitta överraskningar - fint med böcker i alla rum.

    SvaraRadera
  3. Trots oordningen i hyllorna försöker jag iaf att sortera titlar efter författare :)

    SvaraRadera
  4. Jag vill ha mina böcker sorterat efter författare och när det gäller serier så vill jag ha de i ordning :) Huvudsaken är att man har ett system som man själv trivs med :)

    SvaraRadera
  5. underbart med bokhyllor överallt! jätteroligt att hitta överraskningar i de egna hyllorna

    SvaraRadera
  6. Fast det är ganska kul att plocka bland böckerna

    SvaraRadera
  7. Trevligt med olika böcker i olika rum. :) Jag är mycket som du att jag inte vill sortera för mycket. Roligt att kunna hitta överraskningar :)

    SvaraRadera
  8. Jag känner igen mig i hur du har det, så härligt med böcker överallt!

    Så här ser det ut hos oss: https://justnujusthar.com/2016/05/18/organiserat-kaos-i-vara-bokhyllor/

    SvaraRadera
  9. Det var fint, så länge man själv har koll :) Låter kul att få bli överraskad blandhyllorna. Det får mig att tänka på att om man ändrar om, då vet man plötsligt ingenting vart alla är för man blivit så van vid den förra ordningen :)

    SvaraRadera
  10. Sambon har förbjudit mig att sprida ut böckerna över hela lägenheten utan jag får hålla mig i det anvisade rummet :)

    SvaraRadera
  11. Jag har så stort kontrollbehov så jag skulle bli tokig utan system :-)

    SvaraRadera