måndag 30 maj 2016

Det enda rätta av Charlotte Rogan

Titel: Det enda rätta
Författare: Charlotte Rogan
Format: Inbunden
Antal sidor: 541
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"En dag råkar kontoristen Maggie Rayburn stoppa på sig ett hemligt dokument. Det är knappt avsiktligt, men den lavin av händelser som stölden utlöser gör allt annat oåterkalleligt.

Samtidigt i Irak, har kapten Sinclair utfärdat en förhastad order - med dödlig utgång. Ändå är det ingenting mot vad hans försök att ställa saker och ting till rätta kommer att leda till."

-------------------



Jag läste Charlotte Rogans Livbåten förra året och tyckte det var en tänkvärd berättelse som fick mig att fundera lite extra. När nu författaren kom ut med en bok till så ville jag såklart läsa den också.

Än en gång tar författaren upp ett svårt ämne som i princip tvingar läsaren att rannsaka sig själv och fundera över hur man själv skulle agera. De flesta, även jag, önskar nog att de var så modiga att de alltid stod på sanningens sida men man undrar ju om det skulle bli så när väl verkligheten knackar på. Jag vet vad jag skulle vilja vara för en person, men frågan är om jag skulle orka stå emot när pressen blir för stor.

Det som gör boken lite tung att läsa är att det i början är lite svårt att hålla reda på alla personer och vem som gör vad men det blir lättare ju längre in i berättelsen jag kommer. Jag tror också att berättelsen hade mått bra av att kortas ner lite grann, som det är nu så blir det avsnitt där tempot går ner så pass mycket att påverkar läsandet.

Det enda rätta är en intressant och tankeväckande berättelse om ett ämne som nog alltid kommer att vara aktuell. Jag är väldigt nyfiken på vad Rogan kommer att ta upp för ämne i sin nästa bok.

Tack till Bookmark förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Charlotte Rogans websida

Min recension av Charlotte Rogans förra bok

Livbåten




Det enda rätta finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


1 kommentar:

  1. Jag hade hoppats hinna med denna nu i maj, men den får vänta till nästa månad i stället :)

    SvaraRadera