fredag 6 maj 2016

Svinen

Titel: Svinen
Serie: Danny Katz, del 2
Författare: Carl-Johan Vallgren
Format: Pocket
Antal sidor: 376
Förlag: Bonnier pocket


"Jorma Hedlund har egentligen dragit sig tillbaka. Men tipset om värdetransporten är för bra för att passa. Ett sista jobb, sedan är det slut på det kriminella livet. Inget kan gå fel den här gången.

Samtidigt har Danny Katz sug efter droger fått honom att återknyta kontakten med gamla vänner i Stockholms undre värld. Hans förra langare Ramn och flickvännen Jenny har kommit över stora mängder heroin, men när Ramón hittas död och Jenny är försvunnen dras Katz in i en härva som bara växer. Vem är egentligen Jenny? Spåren leder till en början in i Stockholms porrbransch och därefter i en riktning Katz aldrig hade kunnat ana. Bara en sak är säker: någon vill hindra honom från att hitta sanningen.

-------------------
Jag föll som en fura för Den vidunderliga kärlekens historia en gång i tiden och har tyckt mycket om alla Vallgrens böcker. Men första delen i hans Danny Katz-serie, Skuggpojken, var jag inte riktigt lika förtjust i utan tyckte faktiskt att den var den svagaste hittills av hans böcker. Men ändå, eller kanske just därför, var det alldeles självklart att jag skulle läsa del två också.

Jag var i alla fall lite positivt inställd till Danny Katz i förra boken men den här gången tycker jag inte om honom ett endaste dugg. Kanske är det för att jag börjar bli hjärtinnerligt less på att alla deckarförfattare just nu kör på samma spår....varför kan ingen komma på något nytt och fräscht? Eller i alla fall gå mot strömmen och ha en huvudperson som inte är lik huvudpersonen i x antal andra deckare.  Den som jag i den här boken faktiskt tycker bäst om är Jorma Hedlund och det kanske inte riktigt var meningen.

Intrigen är helt OK och ganska spännande, men i o m att jag inte gillar huvudpersonen så blir det inte lika spännande som om jag hade varit mer positivt inställd till huvudpersonen och brytt mig om vad som händer hen.

Kanske att jag läser nästa del också, om inte annat så bara för att se om Danny Katz utvecklas åt ett bättre håll.





Mer info om författaren och hans böcker finns på Carl-Johan Vallgrens hemsida

Min recension av del 1

Skuggpojken



Svinen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok






2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst de här två, måste nog göra det för att se om det är någonting för mig, del ett står då och samlar damm här hemma :)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst hans "deckare" men tyckt mycket om hans andra böcker!

    SvaraRadera