tisdag 10 maj 2016

Veckans utmaning: Din absoluta schlagerfavorit




Det är tisdag och då är det dags för Veckans utmaning hos Kulturkollo. Veckans tema hos Kulturkollo handlar om glamour och Melodifestivalen eftersom Mello visst går av stapeln på lördag. Så utmaningen lyder

  1. Vilken schlagerlåt är din favorit om du tänker tillbaka genom åren?
Det här blev riktigt svårt för mig eftersom jag aldrig varit intresserad av Mello och oftast knappt har varit medveten om när den går om det inte varit för all rapportering i media. Under min skoltid var Melodifestivalen i princip det töntigaste man kunde vara intresserad av och hemma var ingen annan intresserad heller så då blev det inte av att man höll koll eller ens lyssnade på låtarna och så har det fortsatt. Jag tittar inte mycket på TV och eftersom min man inte heller är intresserad så vi brukar hoppa över Mellot helt och hållet. Så de gånger jag sett på Mellot har det nog oftast handlat om att vi råkat hamna på den kanalen när det inte funnits något intressantare på någon annan TV-kanal.

Men det finns ju en som jag kommer ihåg, tyvärr inte pga musiken skulle ha varit så bra,  utan för att ABBAS scenkläder (förutom för Waterloo) designades av en bekant (vilket jag visserligen fick reda på först långt senare). Och så är det det första Mellot jag sett på TV efter att jag flyttade till Sverige. Såklart det är Waterloo från 1974



Och så finns det en minnesvärd låt från svenska uttagningen då man bara undrade "Hur tänkte de?" Jag tänker såklart på Kenta  och "Utan att fråga" från 1980. Den såg jag eftersom en kompis spelat in programmet bara för att Kenta skulle vara med.



Och så finns det en bonusfråga också

  1. Förutom Sverige, har du någon förhandsfavorit på lördag?
Har inte hört någon av låtarna som deltar, förutom Sveriges, så jag har inga favoriter.



10 kommentarer:

  1. Hahaha, kenta är ju minnesvärd, det får man säga. Och vad roligt att ddet faktiskt var en bekant till dig som gjorde Abbas kläder!! Vilken kändisfaktor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast Kentas "Idag är jag stark" är inte så dum när man lyssnar på den idag. Ove gjorde alla kläder förutom just kläderna till Waterloo. Och han är en mycket speciell person på många sätt.

      Radera
  2. Håller med om Idag är jag stark. Men vilken märklig påannonsering av Bengt Bedrup!

    SvaraRadera
  3. Jag undrar nog samma sak mest varje år... hur tänkte de där? :) Det är ju liksom det som är det roliga.

    SvaraRadera
  4. Waterloo är väl den enda som jag har hört tidigare och den brukar jag bli glad av. Tyvärr känns det ofta som en tänker "hur tänkte de där?" när en tittar på Melodifestivalen...

    SvaraRadera
  5. Kläderna var ju spektakulära så de kan man ju inte glömma :-)

    SvaraRadera
  6. Waterloo har var längesedan jag lyssnade på

    SvaraRadera
  7. Två riktiga godingar du bjöd på.

    SvaraRadera
  8. Från Kentas framträdande är det tröjan jag minns :-)

    SvaraRadera