torsdag 5 maj 2016

Den siste pilgrimen

Titel: Den siste pilgrimen
Författare: Gard Sveen
Format: Inbunden
Antal sidor: 551
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar

"Agnes Gerner utkämpar en hård strid. Utåt sett är hon en hängiven nazistsympatisör som är förlovad med en framstående affärsman och inbiten nazist, men i själva verket är hon en del av ett underjordiskt nätverk som gör allt för att vinna kriget mot tyskarna. Den man hon egentligen älskar - en motståndsman som går under täcknamnet Pilgrimen - är någon hon bara kan hoppas på att få gifta sig med när kriget är slut. Om hon lyckas överleva.

Många år senare hittas benresterna från tre kroppar i skogen - två vuxna kvinnors och ett barns. Trots sin chefs uppmaning att inte lägga ner någon extra tid på det gamla fallet kan kriminalinspektör Tommy Bergman inte låta bli att gräva djupare. Särskilt inte som han gör kopplingar till ett mer aktuellt mord på en framstående politiker. En labyrint av lögner och hemligheter leder honom tillbaka till andra världskrigets dagar - till en tid då sanningen var det första offret, kärleken ett slagfält och överlevnad den enda segern."

--------------
Den siste pilgrimen är Gard Sveens debutroman och den har vunnit många priser, t ex Rivertonpriset (norsk motsvarighet till Svenska Deckarakademins pris) och Glasnyckeln (utdelas av Skandinaviska Kriminalsällskapet)   för årets bästa kriminalroman Jag läste lite om Norge under andra världskriget för länge sedan och sedan fick man ju gå igenom en del i skolan men efter det har det inte dykt upp så mycket i mina böcker om det så jag blev direkt intresserad när jag såg den här boken.

Berättelsen är spännande ända från början med varannat kapitel om händelserna 1945 och vartannat handlar om nutid, dvs 2003 och hur de hänger ihop med det som hände under kriget.
Huvudpersonen kriminalinspektör Tommy Bergmann är jag ganska ljummen inför. Han gör sitt jobb bra men det finns en del där som inte riktigt hänger ihop tycker jag. Antingen har jag helt missat något eller bara inte förstod tankegången men jag tyckte inte att det var så självklart att alla dödsfallen hängde ihop. Och hur Tommy Bergmann kunde vara så bergsäker på att de gjorde det.
Men i det stora hela är intrigen spännande och intressant.

Boken är lätt- och snabbläst, jag nästan sträckläste den. Jag tycker verkligen om den här boken och ser fram emot att få läsa mer av den här författaren.

Mer om författaren och hans böcker finns på Gard Sveens hemsida

Tac k till Lind & Co för rec.exet!


Den siste pilgrimen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok



1 kommentar:

  1. Hmmm, nu inser jag att jag glömde skriva upp denna på min önskelista. Får ta mig en funderare över hur det kunde bli så och om jag kan vänta till jul :)

    SvaraRadera