söndag 11 november 2018

En smakebit på søndag - Ett delat mysterium

Maken har varit hemma hela vecka för att han blev förkyld och nu när han börjar bli bättre så drabbades brorsan istället. Jag är den enda som hittills klarat sig, men jag undrar hur länge det håller. Troligtvis har jag det i kroppen men det bryter inte ut för jag har varit otroligt trött hela tiden och vissa dagar är jag snorig som bara den. På lördagen gick jag upp hyfsat tidigt men det tog bara ett par timmar innan jag var tvungen att lägga mig igen och efter middagen var det bara att lägga sig i soffan och vila för då var jag trött igen. Nu hoppas jag att förkylningen antingen bryter ut ordentligt eller försvinner helt. Söndagen lär vi också ta det lugnt, maken är ju inte helt bra ännu och jag är fortfarande väldig trött. Men söndagen börjar i alla fall med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

-------------------

Min smakbit kommer från sidan 152 i Ett delat mysterium av Sophie Hannah (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)

"Poirot gick fram till dörren, angelägen att träffa "mannen med möjligheten", som han hade börjat kalla Kingsbury för sig själv. Om damerna på Combingham Hall talade sanning var Kingsbury den ende som hade kunnat mörda Barnabas Pandy. Kunde det vara så enkelt? undrade Poirot. Skulle han kunna dra ur betjänten ett erkännande och lösa gåtan redan samma dag?
Han knackade på dörren och hörde snart hasande steg inifrån huset. Dörren gick upp och där stod en benig man med rynkig, papperstunn hud och märkliga gröna ögon som skiftade i gult. Han såg ut att vara åtminstone sjuttio år. Poirot misstänkte att han trodde sig vara prydligt klädd, men den nedre delen av hans byxor var täckta med damm. Det lilla hår han hade bildade enstaka vita slingor, som om resterna av en peruk han tidigare haft fastnat på huvudet."




15 kommentarer:

  1. denna är jag nyfiken på, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. tack för smakebiten. har inte läst något av de här efterföljarna

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av de så kallade Agatha Christie som har skrivits av Sophie Hannah.

    SvaraRadera
  4. En bok jag gärna vill läsa!
    Krya på er!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Har lite svårt för det här när en annan författare tar över.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Den var ny för mig.

    SvaraRadera
  7. Jag tänkte först att detta var en Agatha Christie-bok jag inte kände till, men det är tydligen en annan författare.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakebiten den ska jag läsa så småningom.

    SvaraRadera
  9. Fel genre för mig men tackar för smakbit och önskar god bättring

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Har inte läst någon Agatha Christie av henne men en annan bok för bra många år sen tror jag.

    SvaraRadera
  11. Har tyvärr haft svårt för Sophie Hannas Poirot. Den här har jag inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Virker som en spennende bok :)

    SvaraRadera
  13. Jeg håper du blir fort bedre av förkylningen!
    Jeg elsker bøkene til Agatha Christie. Både å lese dem og å se dem som TV-serier. Miss Marple er nok favoritten, men Poirot er også virkelig fin :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  14. Sophie Hanna har jag inte läst något av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Deckare hör lite till hösten tycker jag, tack för smakbiten!

    SvaraRadera