onsdag 7 november 2018

Kulturkollos veckoutmaning: Kärlek, lidelse och dyrkan



Nu är det dags för Kulturkollos veckoutmaning som handlar om kärlek.

Vi låter kärleken flöda denna vecka – det kan vara kärleken till litteraturen, till naturen, till en idol eller vad du vill. Veckoutmaningen kommer dock att fokusera på kärlekspar. Kulturen fylls av kärlekspar, oförglömliga, otroliga, förutbestämda, obegripliga och alldeles fantastiska.Denna vecka vill vi att du listar just sådana par – de oförglömliga, de osannolika, de mest självklara kärleksparen du kan komma på. Tänk litteratur, tänk teater, film, serier eller varför inte ur konstens värld.
----------------
Det här blir svårt för det finns ju egentligen hur många som helst så jag tar med två riktigt klassiska och en lite nyare.

Ett par som definitivt måste vara med är Scarlett O'Hara och Rhett Butler från Borta med vinden och så både i bokform och på film

En annan (som har speciell betydelse för mig pga lite minnen som är förknippade med boken) är  Fransesca Johnson och Robert Kincaid i Broarna i Madison County som finns som bok, film och som också uppförts som musikal på teatrar runt om i Sverige. Min favorit är boken (och då på engelska), filmen tycker jag inte lika mycket om och musikalen har jag inte sett



Självklart måste jag ju också ta med Tony och Maria från West side story (som är inspirerad av Shakespears Romeo och Julia). Finns som film och har satts upp som musikal på teater.


När det gäller konst så är det inte konstverk jag tänker på utan konstnärer, par där båda var (eller blev) väldigt kända, till exempel

-Camille Claudel & Auguste Rodin
-Frida Kahlo & Diego Rivera






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar