söndag 4 november 2018

En smakebit på søndag - Skönhet ur askan

På lördagen var vi på loppis på Kistamässan i Stockholm och märkligt nog fanns det nästan inga böcker till salu där. Det är nog första gången jag varit på loppis utan att ha kommit hem med en hög med böcker. Besöket där tog i alla fall nästan hela dagen så vi hann inte med så mycket annat den dagen. Eftersom vi inte hann med så mycket på lördagen så kommer nog söndagen att gå åt till att tvätta och städa och allt annat som vi brukar göra på helgerna. Söndagen börjar i alla fall med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

---------------------

Min smakbit kommer från sidan 34 i Skönhet ur askan av Cecilia Samartin (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)



"Hon var bara ett par kilometer från sin fasters hus när hon hörde en bil bakom sig. Hon skuggade för ögonen mot det starka solljuset och såg att det var en skåpbil, och tänkte att det kanske var turister som letade efter det gamla klostret. Skåpbilen saktade ner när den närmade sig, och hon var beredd att ge föraren köranvisningar när bakdörrarna gled upp och en skallig man med tjockt krulligt skägg hopade ut. Innan Inesa förstod vad som hände grep han tag i henne och kastade henne i skåpbilen.
"Är det här flickan du pratade om?" frågade han en annan man samtidigt som han tejpade för Inesas mun och band fast hennes fäktande armar och ben med plastband. "Det är hon", mumlade Edgar. Hans ansikte var fortfarande blåslaget efter allt stryk han hade fått och han saknade några tänder, men det hindrade honom inte från att säga: "Skär av henne halsen om hon blir för besvärlig."


12 kommentarer:

  1. Riktigt otäckt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. inte vill en bli bunden, tack för smakbiten, jag gör ofta bokfynd på loppis.

    SvaraRadera
  3. Har ännu inte bestämt mig för om jag vill läsa mer Cecilia Samartin eller ej. Förmodligen blir det så att jag gör det :)

    SvaraRadera
  4. Borde testa att läsa något av Samartin, har hört så mycket bra om hennes böcker.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. En okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  6. Usch då, det lät läskigt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Helt nytt författarnamn för mig. Måste kollas upp. O vilket tjusigt omslag! Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  8. Oj ruggig och spännande smakbit. Inte läst något av författaren, men blir nyfiken. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  9. Den här författaren är jag nyfiken på

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Den boken har jag tänkt läsa ganska snart.

    SvaraRadera
  11. Oj, det lät inte som det bådade gott.

    SvaraRadera
  12. Denne boken har jeg, men jeg har ikke fått lest den enda. Jeg håper å få lese den snart :-)
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera