onsdag 14 november 2018

Kulturkollos veckoutmaning vecka 46: Bokomslag


Morgonen började inte riktigt bra så jag är ordentligt försenad med allt jag hade planerat göra idag, men det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Först är det dags för Kulturkollos veckoutmaning som den här veckan handlar om bokomslag. Helena uppmanar

Veckans utmaning är att visa tre favoritbokomslag och att berätta varför just de är favoriter.

-------------------

Jag måste begränsa mig lite så jag plockar mina ur åreta lästa böcker annars blir underlaget alldeles för stort. Och så är det så att olika år gillar jag olika omslag, vad jag gillar beror helt på dagsformen.  I år har det hittills varit lite romantiska, vackra omslag som gäller. Till nästa år kan det bli något helt annat beroende på vad som dyker upp i bokfloden. Enkelt uttryckt, jag vet vad jag gillar, vad som tilltalar mitt öga men bryr mig sällan om varför och har svårt efteråt att förklara varför jag gillar omslaget. Titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken.





Hjärtat fullt utav dig av Aliya Dahlgren
Det här omslaget älskade jag ända från början och ännu mer efter att jag läst boken. Och den ger faktiskt en föraning om hur fint innehållet är och om vilken tidsperiod boken handlar om.










Lilla bistron i Bretagne av Nina George
Också ett vackert omslag som säger mycket om innehållet









Pachinko av Min Jin Lee
Jag är svag för blommor och pastellfärger just nu så den här är en solklar favorit. Kombinationen omslag, titel och baksidestext gör att den går inte att motstå.








Ska bli spännande att se vad som dyker upp nästa år, vad som blir favorit då kan vara nånting helt annat än sådana här.


2 kommentarer: