måndag 19 november 2018

Tematrio - Mansdagen

Oj, vad jag somnade gott i soffan! Det börjar bli kyligare nu på kvällarna och det märks såklart inomhus också och lägger man sig då under en varm pläd direkt efter maten så är det solklar att man somnar, men så långt tänkte ju inte jag. För en gångs skull behövde inte maken heller gå och lägga sig jättetidigt så han behövde inte väcka mig utan lät mig sova.  Nu är det i alla fall dags att ta sig i kragen och få nånting uträttat ikväll och då står Lyrans Tematrio först på listan. Lyran uppmanar

Berätta om tre bra romaner där män framställs på ett positivt sätt!

---------------

Och nu blev det direkt svårt. Jag tycker att det finns väldigt få bra manliga karaktärer i böckerna längre, vilket är jättetråkigt, jag börjar nämligen ledsna på de starka kvinnorna. Det vore bra med någon typ av balans med det här också.  Jag fick ihop tre i alla fall (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken).




1. En oväntad vänskap av Abdel Sellou
Jag tycker om båda männen i den här boken men det är Abdel som är min favorit. Hans livsinställning, allt är möjligt bara man vågar försöka, är helt enkelt underbar och även om han kanske inte är en speciellt trevlig person i början så utvecklas han till att bli den som inspirerar och sporrar Philippe att försöka på sånt som han aldrig vågar göra tidigare.









2. En sommar på luffen av Eli Åhman Owetz
Raggaren Ralf är en klar favorit här även om jag har svårt att förklara varför jag gillar honom så mycket. Han är helt enkelt så charmig att jag inte kan låta bli att gilla honom.







3. Slaktaren av Gabriella Ullberg Westin
Kriminalkommissarie Johan Rokka har jag en rejäl crush på. Han är stor, stark och charmig, en riktig brumbjörn. Han töjer ibland lite på reglerna men syftet är alltid gott och han gör det där lilla extra för de som han anser behöver det. På ett sätt påminner han mig mycket om min farfar och det har nog mycket att göra med varför jag gillar honom så mycket.









OBS! Du har väl sett att jag lottar ut ett ex av En tid för gudar av Staffan Nordstrand här på bloggen Regler och anmälan finns HÄR!


4 kommentarer: