lördag 24 november 2018

Recension: Tändstickan av Aline Lilja Gladh

Titel: Tändstickan
Serie: Örbyhusserien
Författare: Aline Lilja Gladh
Format: Inbunden
Antal sidor: 350
Förlag: XIV förlag
Recensionsexemplar

"Ett barns kvarlevor flyter till ytan i stenbrottet utanför Örbyhus och skapar oroliga ringar på vattnet. Grundskolerektorn bryter ihop, gängledaren rustar för krig och på torget drar en främmande lyxbil blickarna till sig.
Konstnären Lo Karlberg blir gränslöst nyfiken på sanningshalten i bybornas skvaller samtidigt som någon otåligt iakttar dem alla..."

--------------------

Tändstickan är den här författarens debutbok och första delen i Örbyhusserien. Jag fick förfrågan från författaren om jag ville läsa hennes bok och självklart ville jag det, det är ju en debut och debuter har jag svårt att motstå.

Det är alltid lika roligt att få läsa en bok där handlingen tilldrar sig där man bor eller någonstans i närheten av ens bostadsort. Jag känner inte till Örbyhus speciellt bra, men jag vet ju var det ligger och vi har kört igenom där ett antal gånger så det ligger i alla fall inom ett område som vi försökt utforska lite grann sen vi flyttade hit.

Jag tycker mycket om karaktärerna i boken och speciellt Lo Karlberg är en person i min smak. Emilio däremot får mig faktiskt att dra på smilbanden, jag kan se honom framför mig och riktigt höra hur han pratar.

Själva intrigen är spännande och det kommer nya vändningar lite då och då så det går inte riktigt att gissa sig till vem som egentligen gjort vad och vad som ligger bakom det hela.

Tändstickan är en lättläst och spännande bok i högt tempo och en väldigt lovande debutroman. Det här är en sådan serie som man gärna vill fortsätta att följa.

Tack Aline Lilja Gladh för rec.exet!


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Aline Lilja Gladhs websida



Tändstickan finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden 
CDON Inbunden


2 kommentarer:

  1. Jag lyssnade på Aline Lilja Gladh när hon hade ett framträdande på Värmlands Bokfestival. Riktigt intressant. Och vilket fint omslag!

    http://varmlandsbokfestival.se/aline-lilja-gladh/

    SvaraRadera
  2. Spännande! Jag gillar också att läsa debutanter.

    SvaraRadera