söndag 25 november 2018

En smakebit på søndag - Lupus

När jag steg upp på lördag morgon märktes det tydligt att vintern nu verkligen är på väg. Det var minusgrader ute och det hade faktiskt snöat lite grann på natten. På ett sätt är det skönt att vintern äntligen kommer, hellre det än att det bara är grått och blåsigt ute. Det var riktigt skönt att sitta inne på lördagen, sätta på brasan och sitta och läsa i värmen, så jag fick ganska mycket läst. På söndagen lär jag också läsa mycket eftersom jag inte har något annat speciellt inplanerat den dagen. Men söndagen börjar i alla fall med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

---------------------

Min smakbit kommer från sidan 256 i Lupus av Jens Henrik Jensen (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)

"Han höll ett hårt och envist tempo som fick svetten att lacka. När han nått ungefär en halv meter ner hade han fortfarande inte stött på något. Han såg bort mot Tobias, som koncentrerat följde med på behörigt avstånd. Tvivlet i hans egen blick kunde omöjligen skymtas. Ändå sa Tobias:
- Det är där. Du måste bara längre ner, Niels.
Han justerade ficklampans placering och fortsatte att utvidga sitt grävområde för att komma djupare ner. De få minusgraderna var inte tillräckliga för att kyla ner honom. Svetten rann av honom medan han oupphörligt fortsatte arbeta.
När han kommit närmare en meter ner stannade han plötsligt upp. Spaden hade stött emot något i jorden. Han skrapade några gånger med bladet, grep efter ficklampan och lyste ner i hålet. Han såg tydligt en bit av en mörkgrön presenning, den sortens flätad plast som man köpte billigt på vilken byggmarknad som helst.
Till sist hade han stött på liket."




10 kommentarer:

  1. Kallt är det, skotta snö kan bli för mycket ibland, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Ännu en serie jag vill läsa, men ännu inte börjat på.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbit och trevlig söndag

    SvaraRadera
  4. Tack för en spännande smakbit.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Jag har läst en Oxen-bok innan.

    SvaraRadera
  6. Hu då! Tack för spännande smakbit!

    SvaraRadera
  7. Jag har inte kommit så långt i serien tyvärr.

    SvaraRadera
  8. Låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. har fortfarande inte läst Jensen, men jag har för avsikt att göra det. tack för smakebiten!

    SvaraRadera