torsdag 22 november 2018

Hett i hyllan #171


Torsdagen börjar med Monikas Hett i hyllan där man ska visa upp sina hyllvärmare. Monika säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-------------------

Jag har plockat fram ett loppisfynd igen


På dina bara knän av Ann-Marie Macdonald
Baksidestext:
"Som en ros som långsamt öppnar sig blad för blad vecklas den ut, den dramatiska historien om familjen Piper. På dina bara knän är en brett anlagd släktsaga med en sinnrikt flätad intrig, fylld av föraningar och överraskningar. Den sträcker sig från seklets början fram till femtiotalet och utspelas i ett gruvsamhälle på ön Cape Breton på Kanadas östkust, i första världskrigets skyttegravar och i New York i den tidiga jazzens Harlem. Det är en berättelse om många sorters kärlek, också förbjuden sådan, om fyra systrar och en familjs dunkla hemligheter. Som en röd tråd genom boken löper också kärleken till musiken. Ann-Marie Macdonalds rika roman är tragisk och melodramatisk som en opera, rå och naken som bluesen och jazzen och samtidigt poetiskt romantisk som en folkvisa. Hon väjer aldrig för stora känslor och starka utspel. På dina bara knän är en berättelse med många bottnar där författaren vrider och vänder på sin berättelse och ständigt byter perspektiv för att kunna utforska allt som göms i dunkla vrår."


Den här hittade jag 2013 på Ulva bakluckeloppis och när jag läser baksidestexten så vet jag precis var för jag köpte den. Jag kan inte motstå släktsagor med "mörka familjehemligheter" och så stora känslor och romantik på det är som grädde på moset. Det här är precis en sån bok som jag gillar att läsa så jag fattar inte att den blivit kvar som hyllvärmare. Jag får väl skylla på det vanliga, dvs tidsbrist.

4 kommentarer:

  1. Den boken lät intressant. Det blir nog ett lån på biblioteket nästa gång :)

    SvaraRadera
  2. Det är inget bekant över den boken. Kan ju vara bra.

    SvaraRadera
  3. En baksidetext som hade fått mig att lägga tillbaka boken omedelbart :) Har inte hört talas om den här forut.

    SvaraRadera
  4. En bok som var okänd för mig. Tycker att den låter intressant.

    SvaraRadera