torsdag 29 november 2018

Hett i hyllan #172


Dags att visa upp hyllvärmare i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-------------------

Den här gången hittade jag en bok från en specialrea


McMaffia av Misha Glenny (titeln är länkad till förlagets sida)
Baksidestext:
"I McMaffia tas vi med på en resa genom den internationella organiserade brottsligheten. Vi får följa Misha Glenny till vitt skilda miljöer runt om i världen - från sanslöst överdriven lyx till den mest bottenlösa misär i länder som Sydafrika, Nigeria, Israel, Colombia, Nordkorea, Kina, Karibien och Japan. Vi möter cyberbovar, Yakuza-mafiosos, "ormhuvuden" och knark-, vapen- och kvinnohandlare på alla kontinenter.
McMaffia visar hur den organiserade brottsligheten på olika sätt har sipprat in i våra liv utan att vi är medvetna om det. Vapenhandel, narkotikahandel, prostitution och trafficking utgör en skrämmande stor del av världens BNP - uppskattningsvis hela tjugo procent!"




Vår lilla ICA (och den var verkligen liten) hade hösten 2012 helt plötsligt lagt ut hela backar med pocket vid ingången och sålde ut böckerna för 15,-/st och självklart kunde jag inte låta bli utan kom hem med en ganska stor hög och den här fanns i den högen. Jag tycker det är otroligt intressant (och allmänbildande) att läsa såna här dokumentärböcker men den här har, trots det, blivit stående oläst i hyllan. Det är väl, som vanligt, tidsbrist som gjort att jag ännu inte har läst den, men det är nog dags att jag gör det nu.


OBS! Du har väl sett att jag lottar ut en bok här på bloggen? Regler och anmälan finns HÄR



2 kommentarer: