lördag 10 november 2018

Recension: Pappa, berätta för mig av Elma van Vliet

Titel: Pappa, berätta för mig
Författare: Elma van Vliet
Format: Inbunden
Antal sidor: 155
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar


Pappa, berätta för mig är andra boken i Emma van Vliets serie med fyll-i-böcker och jag fick den som en överraskning från förlaget här strax innan Fars dag.
Första boken i serien heter Mamma, berätta för mig och idén till de här böckerna fick författaren när hennes egen mamma blev allvarligt sjuk och hon insåg att det fanns en massa hon inte visste om sina föräldrar.

Boken innehåller frågor som pappa ska ska svara på och berätta om och så finns det också plats för fotografier och fler berättelser som kanske inte ryms in under några av frågorna.


Boken är indelad i fyra kapitel 

1. Om att vara barn
2. Om kärleken och att bli pappa
3. Om fritid och nöjen
4. Om den du är idag

och varje kapitel innehåller ett antal olika frågor samt plats för ytterligare minnen och fotografier.

Tanken är att man ska ge boken till sin pappa och han sen ska fylla i boken och lämna tillbaka den. Nu vet jag ju att det inte skulle ha funkat med min pappa, han hade inte känt sig bekväm med att fylla i en sån här bok. Men man kan ju göra på ett annat sätt, t ex ställa frågorna till pappan och skriva ner svaren åt honom. Här har man ju i alla fall hjälp med vad man ska/kan fråga om och så blir minnena dokumenterade så att man så småningom kan gå tillbaka och läsa när man känner för det.

Det här är en väldigt bra idé och jag nästan önskar att jag hade haft en sån här bok att fylla i innan min pappa gick bort. Det hade varit trevligt att kunna bläddra och läsa i boken lite då och då.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!


Pappa, berätta för mig finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar