tisdag 13 november 2018

Recension: Hatarna av Ulf Bergström

Titel: Hatarna
Serie: Nina Sandstedt, del 1
Författare: Ulf Bergström
Format: Pocket
Antal sidor: 527
Förlag: Biondi förlag
Recensionsexemplar

""Svenska soldater ska inte längre dö för en bortskämd kung" svär hatarna i Svenska Republikanska Armén under Pascal Odenbergs ledning. För att hämnas sina döda stridsbröder kontrakterar Afhanistanveteranerna i SRA den tyske prickskytten Skuggan för att utföra attentatet mot kungahuset. Det ska bli hans svåraste uppdrag någonsin, att mörda hela kungafamiljen samtidigt. Men Nina Sandstedt på Aäpo får ett tidigt tips om terrorplanerna och tar upp kapplöpningen för att hinna stoppa attacken.
Steg för steg förbereder sig Skuggan och väljer tid, plats och vapen för terrordådet. När terrormorden på kungafamiljen fullbordats skyr Nina Sandstedt inga medel för att hitta förövarna. Jakten för henne genom Europa, till Tyskland, Spanien och Norge. Reaktionerna på attentatet är omtumlande, Sverige kokar av våld mellan aktivister för respektive emot monarki och republik. När medierna avslöjar vänskapskorruption och kungafamiljens testamenten blottlägger det monarkins hemligheter. Avslöjandena leder till nya oanade, dramatiska politiska svallvågor i samhället med Nina Sandstedt i huvudrollen."

---------------------

Den här boken är Ulf Bergströms debutroman och första delen i en planerad serie om Säpos Nina Sandstedt. Att det är en debutroman får mig ju direkt intresserad, jag är ju svag för debuter. När jag fick förfrågan från författaren om jag ville läsa den här boken passade den perfekt in i mitt schema just då så jag tackade ja.

Hatarna är en politisk thriller och utspelar sig i en snar framtid, närmare bestämt år 2019. Att tiden ligger så nära gör att händelserna i boken blir nästan obehagligt trovärdiga för det här kunde mycket väl kunna inträffa och det gör att det tidvis går kalla kårar utmed ryggraden.

Jag kan tycka om detaljerade beskrivningar i vissa sammanhang, men ibland blir det för mycket och här blev det lite för detaljerat emellanåt för mig. Alltför detaljerade avsnitt förlänger också boken så genom att komprimera och förenkla lite här och var hade man kunnat korta ner boken lite, som den är nu känns den lite för lång. Nånting annat som jag har lite svårt för är användandet av alltför mycket förkortningar, jag villar lätt bort mig när jag känner att det blir för mycket av den varan.

Trots några invändningar så är det här en lovande debut. Hatarna är en spännande och intressant debutroman i högt tempo och jag är väldigt nyfiken på vad som kommer att hända i nästa del i serien.

Tack Ulf Bergström för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit ur boken i ett annat inlägg HÄR



Mer info om författaren och hans bok finns på Ulf Bergströms websida




Hatarna finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar