måndag 7 januari 2019

Årssammanfattning 2018


Dags att sammanfatta och utvärdera läsningen under det gångna året 2018

Antal lästa böcker: 179
Antal noveller:6
Totalt antal sidor: 62088
Inbundet: 104
Kartonnage:13
Danskt band: 12
Häftad: 20
Storpocket:0
Pocket: 31
Excess:0
E-bok: 6
A5-Häfte:0
Lästa rec.ex: 150
Lästa hyllvärmare: 25
Köpt: 28
Fått: 145

Lästa böcker 2018
Favoriter 2018

Jag är väldigt nöjd med läsandet under 2018, slutresultatet blev faktiskt fler lästa böcker än vad jag hade trott att det skulle bli. Under året kändes det inte eller som att det skulle bli fler än året innan och jag var inte det minsta stressad trots att jag alltså läste fler böcker än året innan. Det jag blev lite chockad över är antalet rec.ex, visserligen kändes som att det blev många rec.ex i och med att det kom så många spontanutskick (som jag tycker är vansinnigt roligt att få), men jag hade inte trott att totala antalet skulle bli så många.

Mina planer för 2018 och hur det gick med dem.

1. Minska bokinköpen
Jag lyckades väldigt bra och halverade faktiskt bokinköpen jämfört med 2017
2. Läsa fler hyllvärmare
Jag är riktigt stolt över mig själv eftersom jag lyckats med bedriften att nästan dubblera antalet lästa hyllvärmare jämfört med 2017 och har under 2018 läst i genomsnitt 2 hyllvärmare/månad
3. E-böcker
Nej, det här fick jag inte till alls. Jag läste ungefär lika många e-noveller som tidigare år men det blev inga längre texter. Jag försökte faktiskt men det funkade inte så bra och det slutade med att jag gav upp just den boken. Så än så länge står jag på samma ställe och stampar.
4. Skapa balans i läsandet
Jag tycker jag under 2018 fick till en väldigt bra blandning av böcker, det blev lite noveller, några tegelstenar, lättsamt och tyngre. Så ja, jag tycker nog att jag fick till en bra balans i läsandet.
5. Bloggen
Jag hade ju tänkt mig att ha en dag i veckan då jag skulle pyssla om bloggen, men det höll ju inte, vilket jag nog borde ha förstått. Men det verkar ha räckt med att ha tänkt igenom saken en gång för jag blev något bättre på det här under 2018.
6. Läsa mer xx
Den här punkten fungerade förvånansvärt bra och jag har läst mer feelgood och romance och faktiskt tagit mig emellanåt utanför min bekvämlighetszon och läst sådant jag hittills aktivt undvikit
7. Fortsätta med olika typer av planering och utvärdering
Det här har fungerat klockrent! Även om jag inte följt planeringen slaviskt så har den ändå gjort att jag haft något att ha som rättesnöre och därmed kunnat "jobba" undan läsahögen (som emellanåt varit gigantisk) på ett systematiskt sätt. Utvärderingen varje vecka har gjort att jag faktiskt håller recensionsskrivandet på en rätt så bra jämn nivå. När jag hamnat efter har det också varit lättare att komma ikapp igen eftersom jag upptäckt eftersläpningen relativt snabbt.


Hur det gick med utmaningarna under år 2018 finns reda i ett annat inlägg HÄR

Planer för och förhoppningar för 2019 kommer i ett eget inlägg




2 kommentarer: