torsdag 10 januari 2019

Hett i hyllan #178


Dags att visa upp hyllvärmare i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

------------------

Nu har jag hittat en riktigt gammal hyllvärmare igen


Imitatören av Hari Kunzru (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Vid förra sekelskiftet i ett avlägset hörn av Indien - ett syndaflodslikt regnoväder korsar vägarna för en engelsk statstjänsteman och en giftasovillig indisk brud på väg till sitt bröllop. Nio månader senare föds en pojke. Astrologens förutsägelser är olycksbådande.
Pran Naths uppseendeväckande bleka hy betraktas som ett tecken på något upphöjt. Ända tills hans verkliga tillkomst avslöjas. Då blir han förskjuten från sin faders hus och inleder en planlös resa genom de mörka delarna av det brittiska imperiet. Såld till ett par eunucker blir han förflyttad till en avkrok i Punjab för att vara en attraktion i ett indiskt palats.
Pran Nath lyckas fly till Bombay och byter identitet till Pretty Bobby, prinsen i horkvarteren, allt medan det angloindiska väldet glider allt djupare ner i dekadens. En nersupen engelsman blir hans vändpunkt; plötsligt ser han möjligheten att åstadkomma ett förvandlingsnummer som ger honom en helt annan framtid.
Imitatören är en obetalbar, brett anlagd episk skröna om det multietniska livet - en sensationell debut av en redan exceptionell författare."

Den här boken har jag köpt före 2012, dvs innan jag började blogga. Troligtvis är den köpt på en loppis för det är från loppisar de flesta av mina olästa böcker inköpta före 2012 kommer. När jag läser baksidestexten så kan jag faktiskt förstå varför jag köpte den (förutom priset då) för jag tycker fortfarande den låter intressant och som att den kan vara ganska kul läsning. Att jag ännu inte läst den har nog mycket att göra med den vanliga "för mycket böcker - för lite tid"




2 kommentarer:

  1. Låter nästan som en indisk variant på Mr Ripley.

    SvaraRadera
  2. Är det inte alltid så att det är lättare att köpa intressanta böcker än att få dem utlästa? Det är liksom inte tillräckligt med tid i världen.

    SvaraRadera