torsdag 31 januari 2019

Hett hyllan #181


Det är torsdag (igen) och då är det dags att visa upp hyllvärmare i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

----------------------

Ett loppisfynd igen

Kärlekens väv av Ahdaf Soueif
Baksidestext
"Lady Anna Winterbourne reser till Egypten år 1900, då hon nyligen blivit änka. Där möter hon Sharif Pasha al-Broudi, en egyptisk nationalist av börd. De blir förälskade i varandra, dock med viss ängslan. Kan en sådan kärlek överleva? De gifter sig, men kommer Anna att kunna bli en österländsk hustru? Kommer Sharif att vänja sig vid hennes engelskhet?
Isabel Parkman är en frånskild amerikanska, släkting till Anna och Sharif. 1997 träffar hon Omar al-Ghamrawi och blir kär. Han är en egyptier som bor i New York och som också har blodsband till Anna och Sharif. Isabel beslutar sig för att göra en resa till Egypten. Hon är på jakt efter svaret på frågor som hon knappt hunnit ställa. Med sig har hon en gammal familjekoffert, en koffert som bär minnen från Anna och Sharif.
De tv kärlekshistorierna vävs - trots 100 års avstånd - samman till en. Mycket har förändrats, annat består. Dagens Egypten har fötts ur gårdagens. Släktskap är mer än bara en familjeangelägenhet."

Den här boken köpte jag 2013 på säsongspremiären för Ulva bakluckeloppis. Jag förstår ju direkt varför jag köpte boken, det här är en perfekt bok att läsa i sängen på kvällen, dvs lättläst och lagom underhållande, men inte så mycket att man inte kan lägga ifrån sig boken efter ett par sidor när det är dags att sova. Det absolut roligaste med den här boken var att när jag kom hem så upptäckte jag att den var stämplad "RECENSIONSEXEMPLAR" på långsidan så eventuellt var det en bokbloggare jag köpt den av.
Den här kommer jag definitivt att läsa så småningom. Den passar nog riktigt bra som sängläsning.

4 kommentarer:

  1. mäktigt omslag. kan vara intressant.

    SvaraRadera
  2. Det här låter ju nästan som de där "kioskromanerna" som jag älskade i tonåren :)

    SvaraRadera
  3. Nej det var inget jag kände igen.

    SvaraRadera
  4. Låter spännande och ibland är det alldeles lagom att läsa när en ska sova.

    SvaraRadera