söndag 27 januari 2019

En smakebit på søndag - Xirianas gåta

Jag hade tänkt läsa mycket den här helgen men hittills har det inte gått så bra med det. Lördagen gick åt nästan helt till matlagning. Vi kom på att vi hade en del rotfrukter i kylen som vi inte ville kasta  så det blev en mycket stor kastrull med kål- och rotfruktssoppa in i frysen som färdiga middagar. Till middagen blev det ugnsstekt falukorv på ett lite speciellt sätt som visserligen tar lite tid men som blir vansinnigt gott och mättande. Matlagningen tog i princip hela eftermiddagen och jag hann alltså bara läsa ett par sidor. Jag hoppas nu att ingenting oförutsett händer på söndag så jag får ordentligt med lästid. Men söndagen börjar  med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

--------------------

Min smakbit kommer från sidan 93-94 i Xirianas gåta av Joseph A. Davis (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"Då skar visslandet genom natten en gång till, en lång, sjunkande ton som verkade komma från alla håll samtidigt. Paru snurrade runt med svärdet redo - och då såg Markus den jättelika, bleka skepnaden som kom glidande genom dimslöjorna bakom en träddunge. Han tog upp trädgrenen och gjorde sig redo att antingen bistå Paru eller fly. Men när den väldiga skepnaden visslade igen insåg han vad det var för någonting och lät pinnen falla till marken.
"Det är ingen fara", sa han till Paru. "De är inte farliga."
"Vem där?" ropade en röst från högt uppe på den enorma storsnigelns skal.
"Två blöta, kalla vandrare på väg till Albirion", svarade Markus.
"Albirion?" svarade rösten. "Ska Snigelträsket ligga på väg till Albirion?"





29 kommentarer:

  1. vackert intalande omslag, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten

    SvaraRadera
  3. Känner inte till den boken och inte författaren heller. Hoppas du får mycket lästid i dag!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten helt obekant bok för mig.

    SvaraRadera
  5. För mig en okänd bok. Hoppas du får tid att läsa idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev inte så mycket tid som jag hade hoppats

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Hoppas det ordnar sig med lästid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev inte så mycket som jag hade hoppats

      Radera
  7. Det var en ny bok för mig. Lockande bokomslag! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Okänd bok och författare, så mycket böcker/författare det finns ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det finns verkligen många författare och böcker

      Radera
  9. Den boken har jag inte hör om förr, tackar för tipset.

    SvaraRadera
  10. Det er deilig å ha ferdige middager i fryseboksen til de dagene der en er for sliten eller for travel til å lage mat :-)
    Er Xirianas gåta en barnebok? Det så litt sånn ut på bildet.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Det är perfekt när man helt enkelt inte orkar laga mat någon dag. Målgruppen är 12-15 år.

      Radera
  11. Storsnigeln, undrar om det blir stora snigelspår? Det var en okänd bok för mig men jag tackar för smakbiten som onekligen får mig att se knepiga bilder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog väldigt stora snigelspår!

      Radera
  12. Den här boken hade jag inte hört talas om tidigare. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  13. Läser sällan fantasy men blev helt tagen av brasan på omslaget, vill ut och campa, nu! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr läste inte jag heller mycket fantasy, men det har blivit mer och mer de senaste åren!

      Radera
  14. Ska strax följa länken och ta reda på mer om boken!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera