tisdag 15 januari 2019

Recension: Morden på Mörkö av Samuel Karlsson

Titel: Morden på Mörkö
Serie: Jessica Jackson
Författare: Samuel Karlsson
Format: Inbunden
Antal sidor: 362
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar

"Jessica Jackson är polis i Västervik och får ärva ett gammalt nedlagt mejeri på Mörkö, där hon drömmer om att starta ett mikrobryggeri. Men när en död man flyter i land på ön grusas hennes planer.
Efter en fest i bygdegården försvinner en ung kvinna. Allt tyder på att hon blivit utsatt för våld. Jessica var själv där, men har inte någon klar bild över vad som egentligen hände. Allt hon minns är ett bråk mellan några invandrare och den försvunna kvinnan.
Jessica dras in i den alltmer komplicerade polisutredningen. Och när ön blir isolerad efter en häftig storm står hon plötsligt helt ensam. Den idylliska fasaden briserar. Under ytan gror hat, svek och lögner. Öns invånare bär på en hemlighet värre än hotet från mördaren och om den avslöjas blir konsekvenserna förödande för alla inblandade..."

-----------------------

Jag har sett den här författarens böcker på bloggar och på Instagram och blivit lite nyfiken på dem, men har inte kommit mig för, och haft inte tid heller, att skaffa fram någon av böckerna för att läsa. När jag nu fick frågan om jag ville läsa den här första delen i en ny serie så var det ju ett perfekt tillfälle att prova.

Jag tycker väldigt mycket om att handlingen förlagts till en ö, det är ju egentligen ett perfekt ställe för en deckare, ett geografiskt avgränsat område där alla aktörer finns på plats och kan inte komma därifrån. Redan där vet man att det här kommer att bli spännande, mördaren finns ju mitt ibland öborna.

Själva deckargåtan är klurig och självklart försöker jag gissa mig till vem, varför och hur, men lyckas inte få det rätt en enda gång, det kommer alltid en ny vändning och jag får börja om från början. Det dyker upp fler och fler lik men det här är en deckare som nog passar de flesta, det finns inget frossande i blod och kroppsdelar, det slipper man.

Jag är riktigt glad för att jag äntligen fick tillfälle att läsa en bok av Samuel Karlsson, och jag vet nu att hans böcker passar mig. Morden på Mörkö är en lättläst och spännande bladvändare med lite Agatha Christievibbar. Jag kommer nog att försöka följa den här serien om Jessica Jackson för att se hur det går för henne med både jobbet och microbryggeriet! Jag är också väldigt nyfiken på Jessicas far, som ju verkar vara på väg tillbaka till ön.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Kult PR för rec.exet!

Morden på Mörkö finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/




1 kommentar:

  1. Tack för den fina recensionen! Vänligen. Samuel

    SvaraRadera