Recension: Mayada: dotter av Irak av Jean Sasson

Titel: Mayada: dotter av Irak
Originaltitel: Mayada, daughter of Iraq
Författare: Jean Sasson
Antal sidor: 300
Förlag: Wahlström & Widstrand
Hyllvärmare 2019

"En julidag 1999 slår Saddam Husseins hemliga polis till mot Mayada al-Askaris lilla tryckeri i Bagdad och för henne till det fruktade Baladiyat-fängelset. I cell 52 sitter redan sjutton andra smutsiga, rädda och plågade kvinnor. Ingen av dem vet vad de anklagas för. Ingen vet om de någonsin kommer att se sin man eller sina barn igen. Varje dag samlas dessa "skuggkvinnor" för att dela med sig av sina gripande levnadsöden och för att ge varandra styrka att överleva.
Det här är Mayadas och hennes medsystrars skakande vittnesmål inifrån fängelset."

----------------------

Den här boken är en av mina hyllvärmare och den passade bra att läsa nu till Hyllvärmarutmaningen, boken har ju trots allt stått i hyllan sedan 2014 och då är det nog dags att den blir läst

Det gemensamma för alla diktaturer är ju att man på något sätt för krig till och med mot den egna befolkningen. Hemliga polisen ser till att invånarna aldrig kan vara säkra på att klara sig undan diverse anklagelser och godtyckliga fängelsedomar. Än värre blir det när det utdöms kollektiva straff, dvs om någon i din närhet gör något förbjudet så straffas alla som på något sätt varit i kontakt med personen för dom har säkert inte rent mjöl i påsen, de känner ju den skyldiga. Ännu värre blir det när, som i Mayadas fall, någon, som man inte vet vem det är, har tryckt och spridit propaganda mot regimen. Eftersom man inte vet vem den skyldiga är så tar man och arresterar alla tryckeriägare i en klump, för någon av dem måste ju vara den skyldiga. När jag skriver ner det här nu så inser jag än en gång hur absurt sånt handlande är. Ingen av de arresterade lär ju medge att de är skyldiga och ingen av de oskyldiga kan ju ha någon information om vem den skyldiga är.

Mayada råkade alltså ut för det här och kastades in i ett fängelse där förhållandena var rent ut sagt vidriga. Jag har så svårt att förstå att människor kan bete sig så här mot varandra. Att läsa "skuggkvinnornas" berättelser få en verkligen att inse hur lyckligt lottad man är som inte riskerar att hamna i fängelse helt godtyckligt. Den enda ljusglimten i helvetet är kvinnornas sammanhållning, hur de hjälper och stöttar varandra trots att de själva är svaga och skadade.

Trots att jag såklart visste att Saddam Hussein var en riktig vidrig människa så blev jag ordentligt skakad av den här boken. Inte nog med att man fick läsa om hur det var att leva i Saddams Irak men jag fick också lära mig en del om Iraks historia. Och man får en liten insikt i hur skört livet är i en diktatur.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Jean Sassons websida

Mayada: dotter av Irak finns att köpa hos t ex