söndag 22 april 2018

En smakebit på søndag - Slaktaren

På lördagen var vi  till Borlänge för att fira makens kusins 50-årsdag, så det blev att sitta ett antal timmar i bilen. Det är synd att jag blir så illamående av att läsa i bilen för annars hade det varit ett perfekt tillfälle att sitta och läsa. Det är nog på såna här resor det skulle passa med en ljudbok om jag bara kunde lyssna utan att tappa koncentrationen och/eller somna. Somnade gjorde jag i alla fall så nu är jag lite piggare än vad jag hade väntat mig och kan läsa lite innan jag går och lägger mig. På söndagen ska vi nämligen på konsert så jag lär inte hinna läsa speciellt mycket. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

---------------

Min smakbit kommer från sidan 13 i Slaktaren av Gabriella Ullberg Westin (titeln är länkad till Bokus och där finns mer info om boken)



"Med en duns sätter sig mannen ovanpå honom och alla chanser att fly är borta. Det river till och så är undertröjan söndersliten. Kylan känns knappt mot den nakna huden.
"Säg! Jag vill ha alla namnen!" Handen med kniven höjs, placeras precis under revbenen och eggen trycks långsamt neråt.
"Aaaaaj!" skriker han och grottmannen får sin vilja igenom, för nu rabblar han namnen, ett efter ett tills han har avslöjat dem alla. När han tystnar skakar hans överman på huvudet och blottar tänderna. Det rinner saliv från munnen. "Era jävla gamar!" Vrålet ekar bort mellan träden"




14 kommentarer:

  1. det var hårt of tufft, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Usch, det där kan aldrig sluta väl... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Den här serien vill jag börja läsa snart, den verkar bra.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Låter inte som en bok för mig, jag undviker böcker med ordet slaktare i titeln. :)

    SvaraRadera
  5. Jeg klarer heller ikke lese i bilen, det er skikkelig irriterende. En stund lyttet mannen min og jeg på lydbok, men jeg hadde det med å sovne og ikke få med meg boken :-) Så bilen er til musikk og prating har jeg funnet ut.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Dock inte min genre riktigt, jag är alldeles för blödig.

    SvaraRadera
  7. Låter trevligt med konsert. Jag hade lite svårt med koncentrationen när jag började med ljudböcker, men det ändrade sig efter hand ;)Inte läst något av den här författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Jag bara måste läsa något av denna författare! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. huva, va läskigt, jag har samma problem som du med boklyssning! tack för smakbiten

    SvaraRadera
  10. En författare jag är nyfiken på, och har tänkt att hennes böcker skulle kunna passa maken också.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Troligen inte en bok som passar mig.

    SvaraRadera
  12. Den där boken har jag sett lite hör och var. Lite småsugen på att läsa den. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera