torsdag 26 april 2018

Helgfrågan vecka 17


Det är snart dags för lite kvällste och läsning men först ska jag svara på Mias Helgfråga, som lyder

Är ni med i någon bokklubb och i så fall vilken?
Bonusfråga: Hur är det med reaskyltar på böcker. Lockas ni eller kan ni motstå?

---------------

Nej, jag är inte med i någon bokklubb. Jag var med i någon för väldigt länge sedan, men jag glömde alltför ofta att tacka nej och fick hem en del böcker som jag inte var intresserad av så jag gick ur och har sen dess inte varit intresserad av att vara med i någon igen.

Visst blir jag lockad av reaskyltar på böcker, men numera kan jag faktiskt motstå de flesta lockelserna. Numera behöver jag egentligen bara titta på högarna med olästa böcker och högen med olästa rec.ex för att hjärnan ska inse att jag definitivt inte behöver fler böcker. På ett sätt är det en typ av köpstopp jag lagt på mig själv när det gäller böcker, men med vissa undantag. Undantagen är

1. Böcker som ingår i en serie som jag vill komplettera eller börja läsa eller en bok jag verkligen vill ha eller en klassiker
2. Böcker som är så störtbilliga, t ex pocket för 5-10,-/st att det vore kriminellt att låta bli att köpa
3. Bokrean varje vår, då jag tillåter mig att köpa det jag vill ha (det sätter stopp på suget ett tag i alla fall)






11 kommentarer:

  1. i Böckernas Klubb ficka jag inga böcker om jag inte aktivt tackade ja, det var bra. På loppis kan man göra fynd.

    SvaraRadera
  2. Jag köper inte böcker så ofta sen jag började jobba med det, men det händer och då oftast på sommaren av någon anledning.

    SvaraRadera
  3. Bokrean är ett "frikort". Då får man handla :)

    SvaraRadera
  4. Ack ja, det finns många skäl att kringgå ett köpstopp i boksvängen ...

    SvaraRadera
  5. Jag har svårt att motstå böcker, det är något jag måste träna på ;)

    SvaraRadera
  6. På bokrean unnar jag mig alltid. Men har svårt att stå emot så det blir vid fler tillfällen också. Som nu tex då jag unnade mig att köpa några böcker som nominerades till Årets bok :)

    SvaraRadera
  7. Dina tre punkter finns det väl ingen anledning att säga emot ;)

    SvaraRadera
  8. Jag hittar ofta skitbilliga böcker.😜

    SvaraRadera
  9. Bokrean är inte bra. Det finns alltid någon bok en vill ha och så är det kört liksom.

    SvaraRadera
  10. Avbeställer alltid från bokklubben och borde nog rimligtvis gå ur snart. ;)

    SvaraRadera
  11. Pocket som kostar 5 kr är svåra att undvika...

    SvaraRadera