lördag 28 april 2018

Recension: Vit krysantemum av Mary Lynn Bracht

Vit krysantemum av Mary Lynn BrachtTitel: Vit krysantemum
Originaltitel: White Chrysantemum
Författare: Mary Lynn Bracht
Översättning: Ylva Stålmarck
Format: Inbunden
Antal sidor: 396
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"KOREA, 1943. Hana arbetar som fridykare i en tradition av starka, självständiga kvinnor. Landet är ockuperat av Japan, men de har lärt sig att undvika de grymma och hänsynslösa soldaterna.
Tills en dag hon ertappas på stranden. För att skydda sin lillasyster Emi låter Hana sig tillfångatas och föras bort frn ön - till ett liv som sexslav på en militärbordell.
SYDKOREA, 2011. Emi har under mer än sextion år försökt förtränga sin syster och den uppoffring hon gjorde. Nu står hon inför ett val - att konfrontera det förflutna, eller att aldrig få möta systern igen.
Deras gripande berättelse kulminerar i en gastkramande upplösning. Kommer Hana att finna sin väg ut ur fångenskapen? Och kommer Emi att kunna sluta fred med sitt land och dess historia?

---------------------------------

Vit krysantemum är Mary Lynn Brachts debutroman. Jag har läst tidigare om hur japanska armén under andra världskriget kidnappade kvinnor och tvingade dem att prostituera sig på militärbordeller så jag blev direkt väldigt intresserad av den här boken när jag läste baksidestexten.

Comfort woman Seoul, KoreaBerättelsen om Hana och Emi är fiktiv, men berättad mot bakgrund av verkliga händelser under andra världskriget. Men den här typen av händelser är fortfarande skrämmande aktuella, att kvinnor utsätts för nånting sånt här händer ju fortfarande i krig, t ex när IS och Boko Haram kidnappar kvinnor och skolflickor för att hålla dem som sexslavar.  Det är fortfarande alltför vanligt i krigssituationer att kvinnor används som vapen, dvs våldtäkten har egentligen ingenting med sex att göra utan skändningen av kvinnorna är till för att försvaga fienden genom att splittra familjer och samhällen, det handlar till stor del om makt och om att injaga skräck hos motståndaren.
Lite extra info om den faktiska bakgrunden till berättelsen: När jag googlade runt efter lite mer info om den faktiska bakgrunden så hittade jag artiklar om "tröstkvinnor" som de här kidnappade kvinnorna på bordellerna kallades. Avtäckningen av en staty i Seoul till minne av dessa kvinnor orsakade en diplomatisk kris mellan Japan och Sydkorea som än i denna dag inte är slutgiltigt uppklarad

Hanas och Emis livsöden är verkligen gripande och det är mer än en gång jag får en klump i halsen. Hana är den som jag lär känna bäst och man undrar ju om man själv hade varit beredd eller haft sinnesnärvaro nog att göra som hon i en liknande situation. Trots att Emi blev räddad så blev inte hennes liv lätt heller, speciellt under krigsåren. Hon fick också leva med vetskapen om att Hana offrat sig själv för att rädda henne, och en sådan vetskap är inte lätt att bära. Något av det otäckaste är att det var kvinnorna som fick bära skulden och skammen, trots att det var män som utförde dåden, och så är det ju än idag.

Vit krysantemum är en välskriven, lättläst bladvändare som berör. Det är också en mycket läsvärd och viktig bok att läsa så att "tröstkvinnornas" öde inte glöms bort.

Mer info om författaren och hennes bok finns på Mary Lynn Brachts websida

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes bok finns på Mary Lynn Brachts websida


Vit krysantemum finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden





2 kommentarer:

  1. Jag måste nog höra av mig till förlaget och be om att få ändra mig, den här boken tackade jag nej till av tidsbrist, men inser att den antagligen är helt i min smak.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  2. Jag håller på att läsa vit krysantemum och jag beundrar de starka kvinnorna och deras jobb som fridykare och hur de blir behandlad av japanska soldater. Världen är fullt av onda människor tänk när isis tåg de kurdiska befolkningen Ezidi heter befolkningen det var som boken vit krysantemum mycket fin bok älskar de

    SvaraRadera