torsdag 19 april 2018

Recension: Drottning Elizabeth - en biografi av Sarah Bradford

Titel: Drottning Elizabeth: en biografi
Originaltitel: Queen Elizabeth II. Her Life in our Times
Författare: Sarah Bradford
Översättare: Claes Göran Green och Tove Janson Borglund
Format: Inbunden
Antal sidor: 336
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"Elizabeth II var endast 27 år gammal när hon 1953 kröntes till drottning av Storbritannien och Nordirland. Under sin tid på tronen har hon upplevt allt från andra världskriget och avkoloniseringen till kalla kriget och murens fall. Hon har träffat elva amerikanska presidenter och sett premiärministrar som Churchill och Thatcher komma och gå. Få regenter har upplevt så stora omvälvningar som drottning Elizabeth."

--------------

Drottning Elizabeth - en biografi är första biografin om Elizabeth II på svenska och den är nog ganska aktuell just nu i och med giftermålet mellan Elizabeths barnbarn, prins Harry, och amerikanska Meghan Markle, i år.

Jag har alltid varit fascinerad av det engelska kungahuset, de har gamla anor, är väldigt traditionella, väldigt "brittiska", otroligt konventionella och allt som faller ur ramen blir skandaler. Det är helt enkelt smått kittlande att läsa om den kungafamiljen.
Elizabeth själv är nog lite av en "järnlady", eller ger i alla fall sken av att vara det. Nu är det oftast inte hennes i hennes roll som drottning jag tänker på när jag hör hennes namn, utan snarare de hiskliga hattar hon brukar ha på sig och de tantiga kläderna (t o m när hon var yngre).

Här är det inte skandalerna, skeletten i garderoben eller de mörka familjehemligheterna som står i centrum, det här är en bok om en respekterad drottning som upplevt mycket under sin regeringstid och som stått rakryggad genom både mot- och medgångar. När jag läste den här boken fick jag faktiskt en helt annan bild av Elizabeth än den jag hade tidigare. Förutom att berätta hur Storbritannien förändrats under Elizabeths tid så ger den här boken också en inblick i hur det är att vara drottning och vad som krävs av en drottning i ett land som Storbritannien. Det handlar inte om att leva ett lyxliv utan det är hårt arbete som kräver både utbildning och intresse.

Drottning Elizabeth är en saklig, intressant och mycket läsvärd biografi om en drottning som nog de flesta känner till men inte vet så mycket om. Det jag verkligen uppskattar med den här boken är att den är så saklig och berättar sakligt till och med om de större skandalerna i den här familjens liv utan att någon gång ta steget ner till snaskig sensationslystnad.Det enda som jag tyckte var lite synd var att det inte fanns något släktträd med, det hade hjälpt till att hålla reda på hur alla var släkt med varandra.
 Den här boken rekommenderar jag verkligen till dem som är intresserade av att veta mer om drottning Elizabeth och det brittiska kungahuset

Tack Historiska media för rec.exet!

TV-serien The Crown handlar om Elizabeth II:s första tid som drottning. Tyvärr har jag missat den, men nu när jag läst den här boken blir jag enormt sugen på att se den.




Drottning Elizabeth finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


3 kommentarer:

  1. tycker hon bär fräcka färger i sina kläder, hovprotokoll kräver väl hatt

    SvaraRadera
  2. Det är alltid intressant att få en inblick i liv som man annars aldrig skulle komma i närheten av. Skulle gärna läsa boken! Snyggt omslag också.

    SvaraRadera