tisdag 24 april 2018

Recension: Gobi av Dion Leonard

Titel: Gobi - den sanna historien om en liten hunds långa resa
Originaltitel: Finding Gobi
Författare: Dion Leonard med Craig Borlase
Översättning: Tove Hellbom
Format: Inbunden
Antal sidor: 270
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Gobi är den makalösa historien om ultralöparen Dion Leonard, som under ett 250 km långt lopp genom Gobiöknen springer på en herrelös hund. Hunden, som får namnet Gobi, följer honom genom Tianshanbergen och Gobiöknens svarta sand. Dion fäster sig snabbt vid den beslutsamma och lojala lilla hunden och märker hur hans eget fokus ändras. Han låter Gobi sova i tältet, delar med sig av den lilla mat han har och bär henne över floder, trots att han vet att det kan kosta honom en topplacering.
Dion bestämmer sig för att ta med sin nya vän hem till Storbritannien, men på vägen försvinner Gobi i en av Kinas myllrande städer. Med hjälp och stöd av människor från hela världen ger sig Dion iväg för att hitta de fantastiska lilla hunden som har vunnit hans hjärta..."

------------------

När det gäller böcker med djur inblandade så vet jag att förr eller senare så kommer det delar i boken då tårarna flödar men samtidigt är de böckerna så känslosamma och härliga att läsa att jag inte kan motstå dem.

Ultralöpning är nånting jag inte visste ens fanns innan jag läste den här boken.Om jag blir trött och får ont redan av att läsa om det, hur ska det då inte vara att genomföra ett sådant lopp.Samtidigt kan jag faktiskt på ett sätt förstå varför man utsätter sig för nånting sånt, på sätt och vis utmanar man ju sig själv och jag kan förstå vilken enorm känsla det är när man klarar av en sådan utmaning.

Det är när jag funderar på de här sakerna som Gobi kommer in i bilden och jag förälskar mig totalt i henne.
Den där kopplingen mellan djur och människa, och att det är djuret (oavsett djurart) som väljer "sin" människa är nog något som de flesta "djurmänniskor" känner igen och har troligtvis varit med om. Och när ett djur valt ut en går det inte att värja sig, man blir automatiskt engagerad precis som Dion blir.

Och såklart trillar det lite tårar nedför mina kinder när jag läser vissa avsnitt, men samtidigt finns det ändå nånting så varmt med vänskapen mellan Dion och Gobi att jag sitter och ler genom tårarna och hejar på dom på deras långa resa hem.

Det här är en berättelse som gick rakt in i hjärtat på mig och rörde upp en hel massa känslor. Ett stort plus för bilderna i boken, bilderna av Gobi fick mig att vilja krama om den lilla, tappra hunden. Den här berättelsen kommer jag nog att läsa om många gånger. Läs den du också!

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!




Mer info om författaren och hans bok finns på Dion Leonards websida

Gobi - den sanna historien om en liten hunds långa resa finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar