lördag 21 april 2018

Recension: Bödlarna i Tyburn av Tony Parsons

Titel: Bödlarna i Tyburn
Originaltitel: The Hanging Club
Serie: Max Wolfe, del 3
Författare: Tony Parsons
Översättare: Gabriel Setterborg
Format: Inbunden
Antal sidor: 309
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"En chockerande video sprids på nätet. En man står på en pall med en snara runt halsen, ögonblicket efteråt sparkas stolen undan.
Max Wolfe och kollegorna vid London-polisen har knappt börjat undersöka fallet innan ytterligare en video av en man med en snara runt halsen sprids på internet - den här gången är det live.
Vad som verkar vara en grupp självutnämnda rättskipare har tagit lagen i egna händer: det visar sig att båda offren har ett mörkt förflutet. Men är gruppen ute efter rättvisa eller bara blod?
I sitt farligaste fall hittills tar Max upp jakten på bödlarna, men upptäcker snart att linjen mellan det goda och det onda, vad som är rätt och fel, inte alltid är så tydlig. Lusten för hämnd verkar dessutom finnas närmare än vad han någonsin kunnat ana..."

---------------------

Bödlarna i Tyburn är tredje delen i serien om kriminalassistent Max Wolfe. Jag har läst båda de tidigare delarna (länkar till mina recensioner finns längre ner på sidan) och gillat dem så det var självklart att jag ville läsa den här också.

Mordfallen i den här boken är inte speciellt blodiga, de är brutala på ett annat sätt. Handlingen är spännande och det tog ett tag innan mina misstankar började vändas åt ett specifikt håll och förövarna är inte precis de personer man hade trott att det skulle vara. Det är väldigt intressant att få veta lite om bakgrunden till Tyburn där offrena hittas, det förklarar varför de hittas just där.

Jag tycker fortfarande väldigt mycket om Max Wolfe, han är inte den typen av polis som man vanligtvis möter i den här typen av böcker. Även om han är tuff och utreder ganska hemska brott så har han också en mjukare sida i sin relation till dottern. Det är verkligen inte ofta man i kriminal-/spänningsromaner träffar på en polis som är ensamstående förälder och inte har några missbruksproblem och det är nog mycket därför jag gillar honom.

Det är inte så lätt att skriva om den här boken utan att avslöja för mycket så det bästa är nog att bara säga att jag gillar den minst lika mycket som de tidigare delarna i serien. Bödlarna i Tyburn är en spännande och smått klurig deckare med en mycket sympatisk huvudperson. Jag ser verkligen fram emot nästa bok om kriminalassistent Max Wolfe, och hoppas att det inte dröjer alltför länge innan den kommer!



Mina recensioner av de tidigare delarna

Murder Bag
Slaktaren i Highgate

Tack Bokfabriken för rec.exet!


Bödlarna i Tyburn finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar