måndag 9 april 2018

Recension: Dödskaravanen av Mats Erasmie

Titel: Dödskaravanen
Författare: Mats Erasmie
Antal sidor: 289
Förlag: Hoi förlag

"Arvid och Anna lämnar Fattigsverige 1891 för att söka lyckan i Brasilien, himmelriket på jorden som visar sig vara helvetet. Många dör redan på resan dit och i de tillfälliga lägren råder stor misär, sjukdomar och svält. Det tar ett år innan de överlevande svenskarna slutligen når sin destination, men först tjugo år senare har Dödskaravanen kommit fram på riktigt.
Historien om Arvid, Anna och alla de andra svenskarna som sökte ett nytt liv är en relativt okänd berättelse från vårt förflutna som har skrämmande likheter med det som nu händer i vår omvärld med miljontals människor på flykt. En historia om lidande men också om människans förmåga att hitta glädjeämnen och övervinna till synes oöverkomliga hinder"

-------------------

Dödskaravanen är Mats Erasmies skönlitterära debut och debuter kan jag inte motstå. Samtidigt handlar också boken om något som jag läst lite om i en annan bok och som jag verkligen ville läsa mer om redan då.

De flesta känner nog till utvandringen till Amerika, precis som jag, men att det fanns de som utvandrade till Brasilien är någonting som jag tror många inte har en aning om.

Förhållandena i Sverige på 1800-talet var inte så bra för de fattiga så det är lätt att förstå att många sökte sig annanstans men problemet var ju att åka till Amerika kostade och det hade de fattigaste inte råd med. Men då fanns alltså alternativet Brasilien, som det var gratis att åka till och som utmålades som rena rama himmelriket av de agenter som brasilianska staten skickat ut för att locka dit folk

Dödskaravanen bygger på verkliga händelser och det märks, författaren har gjort ordentlig research och både berättelsen och personerna känns väldigt trovärdiga och verkliga.
Det är gripande att läsa om Anna och Arvid lämnar Sverige hoppfulla om ett bättre liv i Brasilien men istället hamnar ur askan i elden. Inte nog med att många dog av sjukdomar på resan till slutmålet men när de väl nådde fram så kunde de inte vila ändå. Brasilien var verkligen inte det himmelrike som de väntade sig utan det krävdes många år av hårt arbete för att lyckas livnära sig och få till ett riktigt hem åt sig i det nya landet.

Dödskaravanen är en intressant och gripande berättelse om historiska händelser som jag inte visste nästan nånting om. Det finns ett stort minus med boken och (och det här säger jag inte ofta) det är att den är alldeles för kort. Jag hade mer än gärna läst ett par hundra sidor till för att få reda på hur livet fortsatte och slutligen blev i det nya landet för Arvid, Anna och deras barn. Jag vill veta mer! Jag ser också fram emot fler böcker av den här författaren.

Tack Hoi förlag för rec.exet!

Dödskaravanen finns att köpa hos t ex

Adlibris  Inbunden/E-bok