fredag 6 april 2018

Recension: Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan

Titel: Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden
Originaltitel: Christmas at Little Beach Street Bakery
Serie: Lilla bageriet
Författare: Jenny Colgan
Format:  Pocket
Antal sidor: 303
Förlag: Massolit pocket

"Det är snart jul i Mount Polbearne, det lilla ö-samhället strax utanför Cornwalls kust. När Polly inte skapar läckerheter i det lilla bageriet på strandpromenaden myser hon med sin pojkvän, Huckle. Hans honungsaffärer går dock inte så bra som de hoppats och kanske borde de lägga bröllopsplanerna på is ett tag? Det visar sig också att Pollys vän Kerensa undanhåller något. Något som riskerar att splittra de goda vännerna.
Nu nalkas en tid för familj, vänner och - årets höjdpunkt - julmarknaden! Men mitt i förberedelserna får Polly ett telefonsamtal som vänder upp och ner på allt. Hur ska hon ens kunna tänka på julen när hennes eget liv är ett enda stort kaos?"

----------

Jag har läst de två tidigare delarna i den här serien och gillat dem så då måste jag ju läsa den tredje också, eller hur?

Miljön är fortfarande det som jag älskar i de här böckerna och den får mig verkligen att vilja packa mitt pick och pack och åka till Cornwall. Även om jag inte längre skulle kunna tänka mig att bo på en liten ort numera så beskrivs Mount Polbearne på ett sätt som får mig nästan övertygad om att jag skulle gilla att bo där.

I de tidigare böckerna beskrevs Pollys bakande på ett sätt som fick en att känna dofterna och som fick det vattnas i munnen på en, och jag blev lite besviken på att bakningen fick stå tillbaka lite i den här boken.
Något annat jag faktiskt tänkte på var hur lite Neil får vara med numera. Neil har varit min favorit ända från första boken och avsnitten om och med honom är nånting jag verkligen sett fram emot. Den här gången var det istället diverse komplikationer i relationerna som står i förgrunden.

Jag tror också att jag har börjat tröttna lite på alla förvecklingar när det gäller Polly och Huckle, det börjar bli lite för mycket för mig. Till en del handlar det nog om mitt eget synsätt på de "problem" de har men också för att problemen börjar kännas lite väl konstruerade bara för att hålla liv i berättelsen.

Visst, även den här boken är småcharmig och jag gillar, som sagt, miljön, men jag hade nog faktiskt varit nöjd med bara de två första delarna, den här tredje blev en för mycket.






Mer info om författaren och hennes böcker finns på Jenny Colgans websida


Mina recensioner av de tidigare delarna

Det lilla bageriet på strandpromenaden
Sommar i det lilla bageriet på strandpromenaden


Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok


1 kommentar: