Recension: Ryssar är såna som gillar björkar av Olga Grjasnowa

Orginaltitel: Der Russe ist einer, der Birken Liebt
Författare: Olga Grjasnowa
Översättning: Svante Weyler
Antal sidor: 286
Förlag: Weyler förlag/Månpocket
Hyllvärmare 2018

"Baku, Frankfurt, Tel Aviv - Masja är en ung kvinna som tvingats lämna Azerbajdzan på grund av krig, kommit till Tyskland för att hon är judinna, nu på flykt i Mellanöstern undan en kärlekssorg. Hon vet allt om språk, men vad hjälper det? Hon är tolk med förstår inte världen. Hennes bästa vän gillar bara killar, den hon vill ha vill ha en annan. Hennes mamma vill bara att hon äter ordentligt."

---------------------

Det var nog titeln till stor del som gjorde att jag köpte den här boken en gång i tiden men sen har den blivit stående i bokhyllan. Nu när jag skulle delta i Hyllvärmarutmaningen så plockade jag fram den så att den äntligen skulle bli läst.

Jag hade inte ens hört om den här boken tidigare men titeln är så lockande att jag kunde inte låta bli att köpa den här och sen bara hoppas på att den skulle funka för mig, så jag hade alltså absolut inga förväntningar på den här boken. Så här i efterhand kan jag bara tycka att det var tur att jag inte hade några förväntningar och att jag köpte boken på en loppis för en billig peng för då blir man inte heller alltför besviken.
Men lite besviken blev jag ändå. Författaren använder en annorlunda stilsom jag faktiskt gillar. Det här handlar mycket om rotlöshet och man kallar boken för utvandrarroman, invandrarroman och samtidsroman. Jag tycker boken är rörig och jag har väldigt svårt att förstå huvudpersonen, hennes tankar och hennes agerande. Kanske är det en generationsfråga, Masja är i 20-årsåldern och jag nästan tre gånger äldre, kanske är det något annat, jag får på något sätt inget grepp om berättelsen. Resultatet blir i alla fall att det här är definitivt inte en bok som fungerar för mig.

Ryssar är såna som gillar björkar finns att köpa hos t ex

CDON Inbunden/E-bok